Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Se upp för oseriösa telefonförsäljare som säljer telefoniabonnemang

Konsumentverket, Post- och telestyrelsen och Telekområdgivarna får just nu in många anmälningar från konsumenter som känner sig lurade av telefonförsäljare från ett antal operatörer som säljer telefoniabonnemang. Var noga med att fråga vilken operatör de representerar. Var försiktig och säg aldrig ja till något du inte förstår vad det innebär.

Anmälningarna gäller flera olika bolag som på olika sätt får konsumenter att känna sig lurade.

  • Privata abonnemang görs om till företagsabonnemang utan ångerrätt trots att konsumenter har ingått avtalen som privatperson, inte som företagare.
  • Personer blir uppringda trots att de är anslutna till NIX-Telefon. Att ringa personer som har anslutit sig till NIX-Telefon är ett brott mot god marknadsföringssed.
  • Bristande information om ångerrätten, både muntligt och skriftligt. Konsumenter som försöker utöva sin ångerrätt har även svårt att komma ur sina avtal då deras meddelande eller samtal inte registrerats hos operatören.
  • Negativ avtalsbindning, det vill säga att konsumenter fastnar i avtal de aldrig tackat ja till. I vissa fall har konsumenten tackat ja till att få information, men ändå blivit kund hos operatören.

Vi vill särskilt varna konsumenter som även har företagsverksamhet. Just nu får vi in många anmälningar från företagare som tror sig ingå avtal som privatperson men där avtalen görs om till företagsabonnemang. Det betyder dyrare avtal med lång bindningstid som inte går att ångra eftersom ångerrätten inte gäller företag.

Du hittar mer information på Konsumentverkets hemsida.

Källa: Konsumentverket