Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Dom i MD: Förbjudet med direkta köpuppmaningar till barn

Marknadsdomstolen förbjuder Stardoll AB att använda direkta köpuppmaningar till barn. Rättar sig inte bolaget efter domen riskerar man vite på en miljon kronor.

Stardoll är en spelcommunity på internet. Barnet får tillgång till en virtuell klippdocka, en så kallad Me-doll, som kan sminkas och kläs upp. Vissa aktiviteter i spelet är gratis. Men för att få full tillgång till spelets alla funktioner måste barnet köpa till medlemskapet Superstar.

Trots att barnet tackar nej återkommer Stardoll med nya erbjudanden och köpuppmaningar, oftast när barnet nekas att utföra en aktivitet i spelet. Stardoll skickar även reklam direkt till barnets inkorg med bland annat uppmaningen att köpa en virtuell möbelkollektion.

Konsumentombudsmannen, KO, gjorde i Marknadsdomstolen, MD, gällande att Stardoll riktar olagliga direkta köpuppmaningar till barn.

På den här punkten får i dag KO rätt av MD. Det är förbjudet att i marknadsföringen, som riktar sig till underåriga, uppmana barnet till att köpa olika saker inne i spelet. Formuleringarna som förbjuds är ”köp”, ”köp fler”, ”köp här”, ”uppgradera”, ”uppgradera till Superstar”, ”uppgradera nu” och ”uppgradera här”. Förbudet finns i EU-direktivet om otillbörliga affärsmetoders så kallade svarta lista.

Enligt domen får bolaget heller inte använda påståenden om att produkten ”stannar inte länge” och köp ”innan det är för sent”. Sådana försätter barnet in en pressad situation genom att det ger intryck av att den underåriga har tillgång till en synnerligen begränsad tidsperiod för att bestämma sig. Marknadsföringen bedömdes som aggressiv av MD. Dessutom säger domstolen att Stardoll inte får skicka elektronisk direktreklam till barn under 16 år.

– Det är glädjande att Marknadsdomstolen sätter ner foten, säger Gunnar Larsson, KO. Det här rör sig om ett principiellt viktigt fall där det nu genom domen har satts en gräns för vad som är tillåtet på den här typen av mötesplatser där målgruppen är barn.

Källa: Konsumentverket