Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Netto tar kampen mot matsvinnet och slutar med mängdrabatter

Foto: Netto.
Foto: Netto.

I Sverige uppstår varje år ett matavfall på ungefär en miljon ton och det är hushållen som står för merparten av matsvinnet. På Netto vet vi att mängdrabatterna bär en del av skulden. Därför slutar Netto, som första livsmedelskedja i Sverige, nu med mängdrabatter.

Från och med februari 2013 finns det inte längre något som heter ”Ta 3 betala för 2” eller ”Köp 3 för 10:-” på Netto. Istället erbjuds samma låga pris oavsett om kunden köper en eller flera av samma vara.
– Vi vet att mängdrabatterna bär en del av skulden till matsvinnet. Vi är många som kommer hem med fler varor än vad vi egentligen hade tänkt. Ofta hamnar varorna på en snart bortglömd hylla i kylen, längst in i skafferiet eller i frysen. Många gånger är det sopkorgen som blir den verkliga ändhållplatsen, menar Jan Richter som är inköpsdirektör på Netto i Sverige.

Matavfallsstatistik som Naturvårdsverket låtit ta fram visar att hushållen står för den absolut största delen av matavfallet. De svenska hushållen kastar varje år 670 000 ton mat i sopkorgen, varav åtminstone en dryg tredjedel slängs helt i onödan.
– Maten är för bra och miljön för viktig för att det här ska få fortgå. Att sluta med mängdrabatter är vårt sätt att ta vår del av ansvaret och vi välkomnar fler initiativ i samma riktning, förklarar Jan Richter och fortsätter:
– Matsvinnet är ett onödigt resursslöseri som varken är bra för klimatet eller en särskilt bra affär för kunden. Ingen ska behöva släpa hem fyra förpackningar med specialmjöl när man egentligen bara behöver en enda och inte heller behöva lägga ut de pengarna. Vi erbjuder istället kunderna att småhandla snabbt och enkelt i närheten av sina hem och samtidigt ta del av Sveriges lägsta styckpriser.

Satsningen är också ett led i Nettos vision att bli Sveriges nya närbutik.
– Vi vill slå ett slag för våra 2,7 miljoner ensamhushåll, för storhushållen och alla däremellan. Man ska inte behöva lägga ut en stor summa pengar för att få ett lågt pris. Det ska man få ändå. Vi tycker att kunderna ska ha rätt att bestämma själva. En, två eller fem förpackningar, det är bara kunden själv som vet hur många som behövs, menar Jan Richter.

Källa: Netto.