I natt avslöjades H&M:s nästa designsamarbete på den populära musikfestivalen Coachella i USA. Alexander Wang gör årets prestigefulla gästkollektion för H&M och blir därmed den första amerikanska designern att samarbeta med modeföretaget.
Den New York-baserade modedesignern lanserade sitt varumärke 2007. Alexander Wang har etablerat sig i modevärlden genom att ständigt utveckla, omskapa och placera sin urbana design i nya sammanhang. Alexander Wangs syn på mode återspeglas i hans kollektioner som präglas av en enkelhet där kontraster mellan det eleganta och det råa övergår subtilt i varandra.
Kollektionen Alexander Wang x H&M kommer att innehålla kläder och accessoarer för kvinnor och män. Alexander Wang kommer även att ta den kreativa processen ett steg längre och designa ett antal oväntade objekt som går i linje med kollektionen. Den 6 november 2014 lanseras kollektionen i cirka 250 H&M-butiker över hela världen samt online.
”Jag är hedrad över att få chansen att designa en kollektion för H&M. Det är spännande att arbeta med H&M-teamet – de är väldigt öppna för att gå över gränser och tillsammans skapa en gemensam kreativ grund. Det här är en fantastisk möjlighet att låta en större publik ta del av min design och det som mitt varumärke står för”, säger Alexander Wang.
”Alexander Wang är en av de mest inflytelserika rösterna i modebranschen idag. Han förstår vilka plagg folk vill bära och skapar dem med en fantastisk passion och energi. Det känns otroligt spännande att få samarbeta med honom i år”, säger Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M.
#ALEXANDERWANGxHM
Källa: H & M Hennes & Mauritz AB.