Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Polisflyget rundar av vid Medelhavet

polishelikopter_bel_429
Foto: Wikimedia

Polisens sjunde helikopter, som varit på uppdrag i Grekland, är åter i svenskt luftrum. Frontexoperationen räddade 301 människoliv och många erfarenheter gjordes. ”Ibland kippade man efter andan”, säger Rickard Henningsson.

224 timmars flygning.
163 genomförda kontroller.
90 uppdrag.
8 SAR-uppdrag (search and rescue).
301 räddade människoliv.
Det är resultatet av polisflyget insats på Lesbos i operation Poseidon Sea 2016.
Under två månader var svensk polispersonal på plats tillsammans med en helikopter.

Uppdraget från Frontex var att biträda Grekland med gränsövervakning.
– Människor som förflyttar sig behöver viseras någonstans, nu behövde de inte ta sig hela vägen exempelvis till exempel Sverige utan vi har gjort det vid yttre gräns till EU, säger Rickard Henningsson som var genomförandeansvarig och insatschef på plats.
När de stötte på båtar som de inte kunnat konstatera vara legala larmade de så att en kustbevakningsbåt kom dit. En del ärenden utvecklades till räddningsuppdrag.
I området där den svenska gruppen arbetade kom det flest båtar mitt i natten.
– De använder mörkret som skydd när de lämnar Turkiet – de vill inte bli tagna av den turkiska kustbevakningen.
– Vår uppgift var att hitta båtarna tidigt, larma tidigt så att de kunde räddas tidigt. Varje minut de är ute till havs ökar risken att båten kapsejsar.

Sedan överenskommelsen mellan Turkiet och EU kommer inte lika många den vägen som för ett år sedan.
– Men vi har blivit tagna av omfattningen av människor som ändå riskerar sitt liv för att komma till Europa, ibland kippar man efter andan. Det som gör en mest upprörd är att människor skor sig på andra människors absoluta nöd och desperation. Man skickar ut dem i flottar som knappt håller ihop, säger han.

Gruppen som arbetat i Grekland har lärt sig mycket. De har fått planera för en lång uthållighet långt från Sverige, med personal, material och underhåll av helikoptern.
– Vi har fått erfarenheter som det skulle ta många år att få i Sverige. Här har vi inte så många situationer med så många nödställda till havs, i Grekland har det ibland handlat om 70 personer åt gången. Då är det bara Estonia-katastrofen som kan mäta sig, säger han.

Hur har polisflygets arbete på hemmaplan påverkats av att vara en helikopter kort?
– Det blir naturligtvis en ansträngning för oss, men vi har kunnat utföra jobbet på ett balanserat sätt med hjälp av framförhållning. Vi tittar hela tiden till rikets behov och flyttar enheter efter var de behövs bäst i landet. När påven var i region Syd var det också där flera helikoptrar fanns. Men självklart är det så att man inte hur länge som helst inte kan vara utan en sjunde resurs, det hade gett effekter på vår tillgänglighet.

Det var vid den här tiden för ett år sedan som de första av svensk polis nya helikoptrar levererades.
– Vi har dagligen fått ett kvitto på att både helikoptern och utrustningen fungerat väl trots att den är ny och fortfarande behöver trimmas in och justeras. Det är en av världens modernaste helikoptrar som är inköpta för precis den här typen av situationer – att hitta människor, säger Rickard Henningsson.

I dagsläget finns inga beslut om att polisflyget ska tillbaka till Grekland på en ny insats.
På plats på Lesbos finns fortfarande svensk polispersonal som intervjuar människorna som kommer dit för att avgöra deras eventuella flyktingstatus.

Läs också:
Polishelikoptern räddade liv (4/11 2016)
Ny räddningsinsats på Lesbos (27/10 2016)
Polishelikopter till Lesbos (22/9 2016)
Nya helikoptrar i arbete (26/1 2016)

Nyhet från

Polisen