Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Brist på finansiering begränsar familjeföretagens tillväxt

Trots att familjeföretag står för över sjuttio procent av världens BNP så är möjligheterna till finansiering av ytterligare expansion begränsad. Det hämmar tillväxten både för företagen och för världskonjunkturen. Men allt är inte nattsvart, det finns även möjligheter för mindre företag. Detta framkommer av KPMGs internationella studie Financing Business Growth.

Traditionell lånefinansiering i bank har blivit allt svårare för småföretagare i finanskrisens spår. Över tre fjärdedelar av företagen säger sig ha fått svårare att finansiera sin investeringar via banklån. Detta begränsar tillväxt- och expansionsmöjligheterna för familjeföretagen. En majoritet av deltagarna i studien anger att familjen är huvuddelägare och använder eget kapital som främsta finansieringskälla. Patrik Anderbro, ansvarig för små- och medelstora företag inom KPMG, känner igen sig:

– Småföretagen har det tuffare. Jag upplever att det ställs högre krav generellt sett från bankerna när det gäller finansiering och i många fall trots att företagets verksamhet eller konkurrens egentligen inte förändrats mot tidigare. På KPMG märker vi att företagen efterfrågar mer professionellt stöd för att nå ny finansiering.

Att bibehålla familjens kontroll över företaget är topprioriterat enligt undersökningen. Etablerade riskkapitalbolag är därför inte heller ett alternativ eftersom dessa ofta kräver majoritetsägande och har en försäljning, så kallad exit, som mål.

Däremot är privata investerare ofta egenföretagare i grunden och därför benägna att investera i familjeföretag. De är intresserade av stabil långsiktig avkastning till rimlig risk. Dessa förhållanden stämmer ofta in på investeringar familjeföretagen. Att tillsätta en extern styrelse är ett sätt att bredda familjeföretagets kontaktnät och därmed öka möjligheterna till finansiering.

– Det finns familjeföretag som funnits länge och styrts på samma sätt i årtionden, säger Patrik Anderbro. Där finns en enorm potential om man tog hjälp av extern kunskap. Vi uppmuntrar våra kundföretag till detta. En ny syn på företaget, kombinerat med externt kapital kan ge nya framgångar. Det är inte minst viktigt att agera vid förestående generationsskiften, menar Patrik Anderbro.

Källa: KPMG.