Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Svårt för konsumenterna att hitta priser och villkor

Foto: Wikimedia

Det är svårt för konsumenter att jämföra priser och villkor för att välja teleabonnemang. Det visar PTS granskning av hur teleoperatörer håller information om priser, taxor och allmänna villkor tillgängliga på sina webbplatser.

Efter granskningen ställer PTS ett antal krav på hur operatörer kan göra sin information lättare att hitta och överblicka, för att underlätta för konsumenterna att göra informerade val.

Ha tydliga sökvägar från startsidan

Det är bra om man snabbt kan hitta samlad information om priser och villkor för olika abonnemang genom tydliga rubriker eller flikar, gärna redan på startsidan.

Samla informationen om priser och villkor

Det är mycket bra om all prisinformation och avtalsvillkor finns samlad på samma ställe, helst som en PDF-fil som är lätt att spara och skriva ut.

Håll priserna aktuella

Vid planerade prisförändringar är det viktigt att hålla både de aktuella och de framtida priserna tillgängliga.

Visa debiteringsintervall

På senare år har allt fler teleoperatörer börjat ta betalt per påbörjad minut, både för mobiltelefoni och fast telefoni. Det är viktigt att i prislistan informera tydligt om debiteringsintervallet.

Informera om bindningstid och uppsägningstid

Det är viktigt att information om bindningstid och uppsägningstid finns i prislistan, så att man lättare kan väga in detta vid jämförelser.

Undvik fotnoter

Göm inte viktig information i svårlästa fotnoter eller väldigt långt ned på sidan.

PTS kartläggning kan komma att leda till tillsynsåtgärder mot operatörerna från PTS sida.

Källa: PTS