Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Rödgrönt krav: SL:s störningsinfo måste fungera

Foto: Wikimedia

Rödgrönt krav: SL:s störningsinfo måste fungera SL-kaoset i februari, när hundratusentals Stockholmare inte kunde ta sig till jobbet i tid, saknar motstycke. Det mest anmärkningsvärda är inte det faktum att tunnelbanan stod stilla, ersättningsbussar saknades eller att pendeltågen var kraftigt reducerade och försenade. Det mest anmärkningsvärda är att det var näst intill omöjligt för SL:s resenärer att få tillförlitlig information om trafiken. På fullmäktige i dag debatteras SL-kaoset och den bristande störningsinformationen i en rad interpellationer från den rödgröna oppositionen. * Idag saknas en sammanhållen störningsinformation för SL. Det gör att den som arbetar med pendeltågen inte kan svara på frågor om tunnelbanetrafiken och spärrvakten i tunnelbanan inte vet något om busstrafiken. Det vill vi ändra på efter valet, säger Lars Dahlberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i SL. – SL måste ha fler servicevärdar som kan svara på frågor och leda resenärerna rätt. Ett annat problem är SL:s hemsida som ibland ligger nere. Utan större kostnader skulle SL kunna dubbelpublicera sin störningsinformation på Facebook, säger Yvonne Blombäck (MP), ledamot i SL:s styrelse och landstingsfullmäktige. * De borgerliga har valt att sälja ut SL:s kundtjänst vilket har försämrat möjligheterna till en sammanhållen information. Kollektivtrafiken är en av grundstenarna i vår samhällsservice och måste fungera, säger Gunilla Roxby Cromvall (V) i SL:s styrelse. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet föreslår en rad förslag till förbättringar: · Inrätta en sammanhållen störningsinformation både via hemsida och mobiltjänster men också säkerställa att entreprenörerna får information om störningar i alla trafikslag. o Kvalitetssäkra hemsidan så att den inte upphör att fungera när behovet av information är som störst och söktrycket på sidan högt. o Bygga ut och nyttja realtids- och informationstavlor i synnerhet utanför innerstan. Det är oförlåtligt att befintliga kanaler inte används när trafiken slagits ut. o Se till att SL:s trafikinformation även finns på Facebook. o Samordna olika entreprenörer och sätta resenärerna i centrum. T-banestationerna ska inte stängas när tunnelbanan slutar att fungera så att resenärerna tvingas ut i 20-gradig kyla i timtal i väntan på ersättningstrafik. För mer information: Ida Strutt

Källa:  Socialdemokraterna,