Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Utmanande och lärorikt Dakarrally för Mattias Ekström och Emil Bergkvist

Rallybil i stenöken. Foto: Mattias Ekström
Foto: Mattias Ekström

Efter nästan tusen mil har Mattias Ekström och Emil Bergkvist gått i mål i Dakarrallyt 2021. Under två veckor fick svenskarna lära känna ökenrallyt den hårda vägen, med både framgång och motgång.
– Jag kan säga att det krävs en hel del kämparglöd för att orka med hela Dakarrallyt, säger Ekström.

avslutades det cirka 800 mil långa Dakarrallyt, som körts i den Saudiarabiska öknen 3-15 januari. För Dakar-debutanterna Mattias Ekström och kartläsare Emil Bergkvist, som är de enda svenskarna bland över 500 deltagare, blev det en tuff men rolig utmaning. Men trots att duon är rookies i Dakarrallyt är de inga nybörjare inom motorsporten. Ekström har bland annat ett VM-guld i rallycross och DTM-guld i bagaget, medan Bergkvist vunnit Junior-VM i rally som förare. Under 2021 satsar Ekström på Extreme E tillsammans med ABT-CUPRA, och såg därmed tävlingen som en bra uppladdning inför säsongens inledande deltävling i Saudiarabien. Syftet var att samla erfarenhet i ökenlandskap – och många lärdomar blev det.

Tillsammans med teamet X-raid Yamaha Racing Rally Supported Team kom de till start med en Yamaha YXZ1000R prototyp i klassen Lightweight Vehicle. Teamet hade framgångar med bland annat flera topp tio-tider i sin klass, men stötte också på en del tekniska problem under det utmanande rallyt. Under SS7 gjorde motorproblem att teamet behövde bärgas till serviceplatsen för att byta motor, och missade därmed SS8. De kunde kämpa sig tillbaka och starta om i rallyt, då i kategorin Dakar Experience. Duon och teamet tog sig igenom de avslutande fyra sträckorna och kunde, med hjälp från medtävlande, passera mållinjen under SS12. I och med det slutförde de tävlingen och uppnådde ett av de stora delmålen under Dakarrallyt 2021.

Mattias Ekström, förare:
”Vi har haft ett jättekul rally och lärt oss mycket. Det har också hänt mycket konstiga saker under dessa veckor. Vi har fått prova på det mesta och haft utmaningar både med själva tävlingen och upplägget, men också med naturen, berg, sanddyner och stenar. Jag kan säga att det krävs en hel del kämparglöd för att orka med hela Dakarrallyt. Men vi har haft ett jättebra gäng omkring oss i teamet med mekaniker och ingenjörer. Emil och jag har haft god ton i bilen, lärt oss mycket om navigering och tävling i öken. Så det har varit en fantastiskt kul upplevelse och såklart gett lite mersmak. Man ska aldrig underskatta Dakarrallyt och på första försöket tror jag inte man kan göra ett hur bra resultat som helst heller – vi är nöjda och glada. Nu ska jag åka hem, analysera allt och fundera om det blir Dakar igen eller om jag ska nöja mig här.”

Emil Bergkvist, kartläsare:
”Detta har varit bland det tuffaste jag gjort i hela min karriär. Väldigt långa dagar med oerhört tuffa vägar. Det har varit en svår utmaning att hitta den rätta balansen för att komma i mål varje dag. Jag är nöjd med min navigering, även om det inte har varit felfritt. Men det går inte heller att genomföra ett helt Dakarrally felfritt, utan gäller att lösa situationerna på bästa sätt när det väl går fel. Samarbetet med Mattias har fungerat jättebra, vi har haft superroligt trots att det varit tufft. Det känns också roligt att så många följt oss under resan, och jag vill tacka för allt stöd. Nu ska det blir skönt att komma hem och återhämta sig.”

Källa: Mattias Ekström