Tryck "Enter" för att gå vidare till kommentarer

Ny faktaserie avslöjar sanningen om hudvård

 

Hudvårdbranschen omsätter mer än någonsin och produkterna utlovar alltmer extrema resultat. I den nya programserien “Sanningen om hudvård” görs ett stort antal unika oberoende tester av de populäraste hudvårdsprodukterna i Sverige. Fungerar verkligen produkterna, håller de vad de lovar? Vad funkar och vad funkar inte?   

I “Sanningen om hudvård” testas populära hudvårdsprodukter av flera hundra personer, bland andra Amelia Adamo, Oscar Zia och Elaine Eksvärd, och några av Sveriges främsta experter på området analyserar resultaten.

– Vi vill ta alla som älskar hudvård på stort allvar. De förtjänar att få veta vad som fungerar, vad som inte fungerar och vad som är sant. Vissa resultat förvånade mig verkligen, säger Stina Schedwin, producent för serien.

Seriens tre delar tar upp produkter och aktiva ämnen som utlovar förändringar av huden vad gäller anti-age, fet hud och finnar, och glow.

– Ett oberoende test är väl vad man har drömt om, särskilt som att det är så svårt att själv veta om man ska lägga ned tusen kronor eller hundra kronor, säger Amelia Adamo som får testa en dyr antiage-kräm på ena sidan av ansiktet och en billig på den andra sidan i testet.

Mer om testet:Redaktionen har kartlagt 500 av de populäraste produkterna på den svenska marknaden, utifrån aktiva ämnen och hur de påstås kunna förändra huden. Produkterna är valda utifrån omnämnanden i sociala medier, marknadsföring, influencers, rekommendationer och försäljningssiffror.
Totalt testas 37 produkter i programserien. 25 av dem skickades till ett oberoende testinstitut. Där testades produkterna på tio personer per produkt, under fyra till åtta veckor.
I programmet får våra testpersoner göra ett blindtest under några veckor där de provar hudvård med aktiva ingredienser på ena sidan av ansiktet, och på andra sidan har personerna en vanlig fuktkräm. Med hjälp av en kamera som mäter förändringar i hudlagren, testas produkterna som testpersonerna använder.
Totalt testas olika produkter på närmare 300 personer i programserien.

–  Det är väldigt ovanligt att man jämför varumärken med varandra på det här sättet, säger Johanna Gillbro, doktor i experimentell dermatologi, en av experterna i programmet som analyserar testerna.

SVT1 och SVT Play torsdag 15 april kl 21.00 (1:3)

Källa: SVT

Foto: Magnus Ragnvid/SVT