Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Svårt med sponsorer till hästtävling

Foto: Joakim Holmberg.

Stockholm Equestrian Games är genomförd för första gången. Nu väntar en ekonomisk genomgång.

– Vi måste locka fler sponsorer och höja prispremien, säger Peter Rosén, chef för tävlingen.

Förberedelserna har pågått under ett års tid och för arrangörerna har det handlat mycket om att fånga upp sponsorer.

– För att locka de bästa ryttarna hit måste du ha många sponsorer som bidrar till rejäla prispengar, säger major Niclas Erwall, anläggningsansvarig vid tävlingen. De största svenska namnen är här och vi vill även få hit utländska ryttare. Men då behöver prispremien bli större.

Peter Rosén är tävlingsledare och tror på större priser framöver.

– Hennes & Mauritz sponsrar ridsport och var väldigt intresserade av våra tävlingar. Dessvärre tävlade deras frontfigurer Malin Baryard och Peder Fredriksson i Dublin i helgen. Därför sponsrar inte H & M oss nu, säger Peter.

Tävlingar krockar
Helst skulle han vilja flytta tävlingen till helgen före midsommar. Han menar att ridsporten över lag har svårt att koordinera alla tävlingar och att detta är ett problem.

– Har vi SM ska de bästa vara här, säger han. Det är väldigt viktigt att tävlingar inte krockar med varandra. Nästa helg är det fälttävlan i Malmö och samtidigt är det nordiska mästerskapen i samma gren i Finland. Hur kommer det sig?

Redan nu är han dock lite osäker på hur ekonomin ser ut. Peter säger att det blir kärvt eftersom det är första året.

– Vi kommer inte gå med någon större vinst, säger han.