Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Stängda framdörrar på bussar kräver kompensation från regeringen

Smittspridningen i samhället är just nu mycket hög och de flesta kommuner och regioner har återigen fått stänga bussarnas framdörrar. Tillsammans med rekommendationer om fortsatt hemarbete och minskat resande så kommer biljettintäkterna återigen att minska. Svensk Kollektivtrafik kräver nu ytterligare kompensation för uteblivna biljettintäkter från regeringen för att undvika risken av besparingar som kan innebära reduktion av trafiken.

– Som branschorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen arbetar vi tydligt för att upprätthålla den nödvändiga samhällsfunktionen kollektivtrafik, så att de som behöver ska kunna ta sig till jobb och skola. Vi gör vårt yttersta för att se till att kollektivtrafiken rullar som vanligt utan indragna turer och nedlagda linjer, men många av våra medlemmar har blivit tvungna att återigen temporärt stänga framdörrarna för att säkerställa att busstrafiken fortsätter att rulla i hela Sverige, säger Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

– Att stänga framdörrarna i busstrafiken är något många är nödda och tvungna till, med anledning av hot om skyddsstopp och risk för långvariga förelägganden från Arbetsmiljöverket. Klart är att åtgärden är ett beslut som vi som bransch inte önskat. Lika klart är att regeringen nu måste kompensera för de biljettintäkter som riskerar att förloras till följd av nya restriktioner, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

Fakta:
Med start redan denna vecka stänger de flesta regionala kollektivtrafikmyndigheter framdörrarna på sina bussar. Åtgärden kommer att vara tillfällig i de flesta regioner och som utgångspunkt har satts att åtgärden utvärderas varannan vecka med ett preliminärt slutdatum den 31 januari. För att undvika ett större intäktsbortfall kräver nu kollektivtrafikens representanter i Sverige att regeringen kompenserar för förluster kopplat till stängda framdörrar.

Källa och foto: Svensk Kollektivtrafik