Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Vinnare och förlorare när bilförsäljningen bromsar in

Vi börjar bli vana vid snabba och kraftiga förändringar som påverkar bilbranschen, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Osäker privatekonomi, pandemi, krig, höjda elpriser, osäkerhet om räntan, höjda matpriser och allmänt oroliga tider gör att framför allt privatpersoner blir mer återhållsamma. Man lägger inte pengar på att byta till ny bil och speciellt inte till en dyr elbil. Nybilsförsäljningen bromsar in kraftigt, från 290 000 sålda bilar under 2023 till 240 000 bilar enligt prognosen för 2024.

Försäljningen av begagnade bilar förväntas öka vilket är vanligt vid en lågkonjunktur. Fossildrivna bilar gynnas gentemot elbilar av att bränslekostnaderna sjunker, då regeringen sänkt reduktionsplikten från 1 januari.

Nu kommer det signaler om att flera av Sveriges bilhandlare har gått i konkurs under 2023 och bilhandlare ser ingen ljusning under 2024. Det är en tragedi för både ägare och anställda, samt för många människor som påverkas i vår bransch, säger Bo Ericsson. Även verkstäder har gått i konkurs men de är betydligt färre. Trots detta finns ljusglimtar, bland annat positiva signaler om att räntetoppen nu är nådd och att inflationen är på nedgång. När färre nya bilar säljs brukar begagnat försäljningen i stället öka. För bilhandlare som är duktiga på att sälja begagnade bilar stundar godare tider eftersom kronan har stärkts. Därmed har exporten av begagnade bilar klingat av, vilket leder till att det kommer finnas fler begagnade bilar på den svenska marknaden.

Färre elbilar än man tidigare förutspått leder till att omställningen till ett fossilfritt samhälle bromsas upp vilket inte är bra för miljön. Fossildrivna bilar kräver mer service och fler reparationer än elbilar vilket är bra för verkstäder. Att producera nya bilar leder till att jordens ändliga resurser kommer att ta slut fortare och i den takt som vi nu förbrukar jordens resurser går vi minus tre-fyra månader per år, vilket inte är bra ur miljösynpunkt, avslutar Bo Ericsson.

Källa: Fordonsjuristen

Fordonsjuristen är en oberoende förening i fordonsbranschen.

Foto: Michal Klajban