Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Gamla greker, krig och Brad Pitt

Foto: aorta
Foto: aorta

Legosoldatszoombies, Mohammad Atta, Apollon och Jesus Kristus. Nobelpristagaren Elfriede Jelineks Babel har Sverigepremiär på Göteborgs Stadsteater, Nya Studion, den 17 september.

För första gången sätts nobelpristagaren Elfriede Jelinek upp i Göteborg.
– Det är verkligen på tiden, säger Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare Anna Takanen.

Mellika Melouani Melani tar sig an nobelpristagaren Elfriede Jelineks täta pjästext Babel. Pjäsens utgångspunkt är USA:s invasion av Irak och utforskar kriget som fenomen. Pjäsen kan beskrivas som ett massivt och ocensurerat ”pratraseri” där scenen är ett slags forskningsrum där man undersöker ämnet.

– Valet av just Jelinek beror på att hon inte som andra dramatiker försöker förmedla något stort och sant att sedan avkläda scen för scen. Istället låter hon texten rasa. Pjäsen är ett intelligent monster. Men idag tänker jag att det är ett idiotmaterial och att jag hellre skulle jobba med vad som helst – en Kalle-Ankatidning! säger Mellika Melouani Melani och skrattar.

Enligt översättaren Magnus Lindman är grundtonen i texten, trots sin massivitet, lätthet.

– Jelinek rör sig på alla nivåer samtidigt och pressar allt till en yta. Här krockar gamla grekiska myter med Brad Pitt. Här möts terroristen Mohammed Atta och frälsaren Jesus Kristus, Apollon visar sig i Abu Ghraibfängelsets tortyrrum, legosoldatszoombies letar efter sina kroppsdelar. Babel skildrar bilderna av kriget, texten ställer moraliska krav på oss men är precis som alla Jelineks pjäser full av humor, satir och ironi, säger Magnus Lindman.

Pjäsens fyra roller spelas av Fredrik Evers, Per Grytt, Henric Holmberg, Caroline Söderström och Anna Wallander. På scenen finns dessutom fem manliga statister i 20-30-årsåldern som bl a ska föreställa en barockmålning av nakna män.

Regissören och skådespelaren Mellika Melouani Melani satte hösten 2009 upp Jonas Hassen Khemiris Vi som är hundra på Göteborgs Stadsteater. Pjäsen blev hyllad av såväl kritiker som publik och blev inbjuden till Teaterbiennalen i Wiesbaden i våras.
Hon har regisserat flera uppmärksammade föreställning på bl a Teater Tribunalen som Ebberöds Bank, Ondskans Axel, Publikförolämpning, Etnoporr, Ulrike Maria Stuart, operan Rigoletto på Uppsala Stadsteater, Carmen på Backa Teater och nu senast på Dans & Teaterfestivalen med utställningen Arabiska mäns mobbade kroppar på Röda Sten.

– Mellika är en av de regissörer jag mer regelbundet vill knyta till teatern framöver. Detta är hennes tredje produktion i Göteborg på ett år. Hon är en unik konstnär med ett träffande formspråk och tydliga påståenden, säger Anna Takanen.

Källa: Göteborgs Stadsteater