Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Tryckt personaltidning når ut bäst

Foto: Wikimedia

Personaltidningen – det var vad som stod på agendan när Newsroom bjöd in till frukostseminarium med medieforskaren Jan Strid. Han hade en tydlig rekommendation.
– Vill du nå ut så ska det vara en tryckt tidning som skickas direkt hem till läsaren.

Det började inom bankvärlden. Och från början var personaltidningen mer av en företagstidning att visa utåt, mot kunder och andra.

Men det har förändrats genom åren och fortfarande finns det olika sätt att se personaltidningen. Ett forum för att diskutera interna angelägenheter eller något som ska gå att visa upp även inför kunderna?

En annan stötesten handlar om tryckt eller digitalt. Behöver vi fortfarande en papperstidning när det finns intranät?
– Det är svårare att läsa texter på nätet. Och texterna måste vara mycket kortare än i en tidning, sa Jan Strid.

Om det sen beror på vanor som på sikt förändras eller om det är något medicinskt – det är forskningen inte riktigt på det klara med. Men för den som vill nå ut rekommenderar Jan Strid alltså tryckta tidningar som skickas hem.
– Det är en kostnadsfråga, men då går informationen fram.

Tre fördelar:
En personaltidning som distribueras direkt till läsarna har flera fördelar jämfört med information på intranätet.
• Når många fler läsare.
• Mer effektiv när det gäller att dementera ett rykte.
• Bättre på att skapa gemenskap.

Källa: Mynewsdesk