Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Många SJ-tåg är inställda månaden ut.

Expressbussarna är nu som många gånger tidigare räddningen för resenärerna. Foto: VIR

SJ ställer in ett stort antal tåg under resten av januari. Det är tåg som ska gå enligt gällande tidtabeller och biljettförsäljningen har redan påbörjats. Vilka tåg som är inställda framgår av SJ:s hemsida under fliken ”Trafikinfo” >>> ”Information per sträcka”.  Som förklaring anger SJ i de allra flesta fall ”Teknisk kontroll”.

Falu-Kuriren har uppmärksammat att ett stort antal avgångar ställs in på Dalabanan mellan Falun och Stockholm. De har fått följande förklaring från SJ:s pressavdelning: ”Framförallt är det reparationer och avisningar som vi utför på vagnarna. Vintervädret sliter hårt på tågen och service måste göras, säger Johan Ingarö på SJ:s presstjänst. Han säger vidare att man inte har några som helst reservvagnar att sätta in.

Det är inte bara Dalabanan som drabbats av försämrad service. SJ drar in avgångar över hela landet. Som tur är trafikerar andra bolag i dag ett stort antal linjer, som Tågkompaniet linjerna i Bergslagen, Öresundståg banorna i södra och västra Sverige och Veolia Transport som kör Malmö-Stockholm-Storlien.

SJ har fått klartecken från sina ägare att dra ned trafiken för att göra det möjligt för Trafikverket att snöröja men det är inte den orsaken som nu gäller. I grunden saknar SJ 20 nya snabbtåg som de skulle haft i trafik i dag men som är försenade från tillverkaren. Vidare verkar det som om något tekniskt hänt med IC-tågen som kräver långa verkstadsbesök.

Att dra in ett stort antal tåg med mycket kort varsel utan att erbjuda ersättningstransporter är ett slag i ansiktet på resenärerna.  Enligt gällande officiella tidtabeller ska dessa tåg gå. Tusentals resenärer har planerat sina resor på detta underlag. Vissa kanske kan tänka sig att åka några timmar tidigare eller senare än planerat men för många finns inte denna flexibilitet. Tiden för läkarbesöket, sammanträdet eller skolstarten står fast.

Det måste finnas en skyldighet för SJ och andra trafikbolag att följa utgivna tidtabeller.  Resenärerna ersätts när tåg är försenade, men när tåg ställs in får de ingen ersättning alls.

Nu måste ägarna till SJ AB gripa in liksom Konsumentverket, kommuner och resenärsorganisationer.

Källa:

Falu-Kuriren har uppmärksammat att ett stort antal avgångar ställs in på Dalabanan mellan Falun och Stockholm. De har fått följande förklaring från SJ:s pressavdelning: ”Framförallt är det reparationer och avisningar som vi utför på vagnarna. Vintervädret sliter hårt på tågen och service måste göras, säger Johan Ingarö på SJ:s presstjänst. Han säger vidare att man inte har några som helst reservvagnar att sätta in.

Det är inte bara Dalabanan som drabbats av försämrad service. SJ drar in avgångar över hela landet. Som tur är trafikerar andra bolag i dag ett stort antal linjer, som Tågkompaniet linjerna i Bergslagen, Öresundståg banorna i södra och västra Sverige och Veolia Transport som kör Malmö-Stockholm-Storlien.

SJ har fått klartecken från sina ägare att dra ned trafiken för att göra det möjligt för Trafikverket att snöröja men det är inte den orsaken som nu gäller. I grunden saknar SJ 20 nya snabbtåg som de skulle haft i trafik i dag men som är försenade från tillverkaren. Vidare verkar det som om något tekniskt hänt med IC-tågen som kräver långa verkstadsbesök.

Att dra in ett stort antal tåg med mycket kort varsel utan att erbjuda ersättningstransporter är ett slag i ansiktet på resenärerna.  Enligt gällande officiella tidtabeller ska dessa tåg gå. Tusentals resenärer har planerat sina resor på detta underlag. Vissa kanske kan tänka sig att åka några timmar tidigare eller senare än planerat men för många finns inte denna flexibilitet. Tiden för läkarbesöket, sammanträdet eller skolstarten står fast.

Det måste finnas en skyldighet för SJ och andra trafikbolag att följa utgivna tidtabeller.  Resenärerna ersätts när tåg är försenade, men när tåg ställs in får de ingen ersättning alls.

Nu måste ägarna till SJ AB gripa in liksom Konsumentverket, kommuner och resenärsorganisationer.

Källa:

Falu-Kuriren har uppmärksammat att ett stort antal avgångar ställs in på Dalabanan mellan Falun och Stockholm. De har fått följande förklaring från SJ:s pressavdelning: ”Framförallt är det reparationer och avisningar som vi utför på vagnarna. Vintervädret sliter hårt på tågen och service måste göras, säger Johan Ingarö på SJ:s presstjänst. Han säger vidare att man inte har några som helst reservvagnar att sätta in.

Det är inte bara Dalabanan som drabbats av försämrad service. SJ drar in avgångar över hela landet. Som tur är trafikerar andra bolag i dag ett stort antal linjer, som Tågkompaniet linjerna i Bergslagen, Öresundståg banorna i södra och västra Sverige och Veolia Transport som kör Malmö-Stockholm-Storlien.

SJ har fått klartecken från sina ägare att dra ned trafiken för att göra det möjligt för Trafikverket att snöröja men det är inte den orsaken som nu gäller. I grunden saknar SJ 20 nya snabbtåg som de skulle haft i trafik i dag men som är försenade från tillverkaren. Vidare verkar det som om något tekniskt hänt med IC-tågen som kräver långa verkstadsbesök.

Att dra in ett stort antal tåg med mycket kort varsel utan att erbjuda ersättningstransporter är ett slag i ansiktet på resenärerna.  Enligt gällande officiella tidtabeller ska dessa tåg gå. Tusentals resenärer har planerat sina resor på detta underlag. Vissa kanske kan tänka sig att åka några timmar tidigare eller senare än planerat men för många finns inte denna flexibilitet. Tiden för läkarbesöket, sammanträdet eller skolstarten står fast.

Det måste finnas en skyldighet för SJ och andra trafikbolag att följa utgivna tidtabeller.  Resenärerna ersätts när tåg är försenade, men när tåg ställs in får de ingen ersättning alls.

Nu måste ägarna till SJ AB gripa in liksom Konsumentverket, kommuner och resenärsorganisationer.

Källa: JanÅke Bosell/ Idégruppen Vi Resenärer

Idégruppen Vi Resenärer har i över 15 år bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi har över 15-års erfarenhet bakom oss och har under årens lopp samlat på oss en unik kunskap om att vara konsument inom kollektivtrafiken jämfört med att åka bil. Mer information finns på www.vireser.se