Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Stor försäljningsökning via applikationer i mobilen

De nya apptrenderna. Sociala medier och spel regerar, medan mer oseriösa appar halkar efter, förutspår Paul Cronholm på svenska Crunchfish.

– De genrer som är mest populära just nu är spel, sociala medier, nyhets- och väderapplikationer, karttjänster, sökmotorer och musik, säger Paul, som tillsammans med företaget Crunchfish distribuerat ett tjugotal appar.

Varför tror du att sociala medier som Facebook är så högt rankat?

– De ligger väldigt rätt i tiden, folk vill kunna kommunicera snabbt och enkelt när de är på språng och, hålla en digital kontakt. Tjänster som Skype används ju också för att spara in på samtals- och sms-kostnader.

Något otippat förväntas medicinappar få ett uppsving i framtiden.

– Det sparar tid och pengar för både läkare och patienter, säger Paul, redan nu kan man läsa om läkare som vill få billigare och mer tillgängliga medicinverktyg via appar.

Hur ser du på reklam i appar?

– En undersökning bland iPad-användare visar att 80% accepterar reklam i appen, mot att den är gratis, säger Paul. Majoriteten är alltså okej med reklam. Lite mer innovativ reklam, t.ex. kuponger och erbjudanden, gynnar dessutom både försäljaren och kunden.

– Till exempel skickade ett företag i Hongkong ut en app med ett erbjudande på en hamburgare – de sålde 70 000 stycken på 72 timmar.

Kommer Apple att kunna behålla monopolet på iPhone-appar?

– Det är osäkert, men konkurrensen kommer utan tvekan att hårdna och det lär dyka upp fler, nya appstores, tror Paul. Apple är sedan länge väldigt starka i USA, men Android har en enorm marknad i Asien, vilket definitivt utgör ett hot.

– Rent telefonmässigt har ju Android gått om iPhone. Android förknippas mer med en traditionell mobiltelefon, iPhone däremot, använder man mer för Internettjänster och appar, avslutar Paul.

Text: Emelie Caiberth

Källa: Crunchfish.