Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Systembolaget lanserar ny webbplats

Foto: Wikimedia

Den 22 februari lanseras Systembolagets nya webbplats systembolaget.se. Med nya funktioner, en ny design och teknisk plattform är ambitionen bland annat att ge mer kunskap och inspiration kring kombinationen mat och dryck.

– Vi har utgått från vad våra kunder önskar och det är glädjande att se att det i mångt och mycket handlar om tjänster som bygger på all den kunskap våra butiksmedarbetare har, säger Åsa Kramers Edlund, ansvarig för Digitala kanaler på Systembolaget.

Det är främst fyra förändringar, utöver den nya designen, kunderna kommer att märka:
• Sök Dryck – Här kan besökaren söka en dryck via fritext eller olika kategorier, till exempel smaktyp, ”passar till” och pris. Sökningen trattas ned och en träfflista visar hela tiden hur många produkter som finns vid varje val. En nyhet är också produktbilder på allt i fasta sortimentet.
• E-beställning – Besökaren kan söka i Systembolagets hela sortiment där de beställningsbara dryckerna markeras med en varukorg. Det går även att hitta beställningssortimentet under en specifik flik.
• Sök Mat&Dryck – Här är alla receptsidor samlade med fritextsök, nya sökalternativ och kombinerad sökning. Besökaren söker utifrån vilken typ av rätt som ska lagas och får därefter ett antal passande drycker rekommenderade. Minst ett alkoholfritt alternativ presenteras alltid.
• Vinkartboken – i Systembolagets digitala vinkartbok kan besökaren, via en meny eller karta, på egen hand ta sig runt i världen med hjälp av Google Maps. Utifrån världsdel, land eller område får besökaren information om druvor, klimat, jordmån, lagar med mera som gäller för det valda området.

– Var man än befinner sig på webbplatsen ska besökaren alltid få relevant information som lockar till att läsa vidare och fördjupa sina kunskaper. Söker man till exempel efter en öl kan det komma upp fakta om ölens viktigaste ingredienser, passande recept med mera, säger Åsa Kramers Edlund.

Webbplatsen kommer att fortsätta utvecklas successivt med till exempel chattfunktion och ny Mat&Drycktjänst där besökaren får dryckesförslag utifrån de ingredienser som ska användas.

Källa: Systembolaget