Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

KO tar Tele2:s oskäliga avtalsvillkor till domstol

Foto: Wikimedia

 

 

Om Tele2:s kunder inte betalar mobiltjänster de har köpt hotas de med att få sina mobilabonnemang avstängda, trots att tjänsterna är köpta av andra företag än Tele2. Oskäligt och olagligt menar Konsumentombudsmannen, KO, som nu vill att Marknadsdomstolen förbjuder Tele2:s avtalsvillkor.

När en kund till Tele2 köper en ringsignal, ett spel eller någon annan tjänst till sin mobiltelefon betalar kunden till Tele2 som sen förmedlar betalningen vidare. Själva betalningskravet på ringsignalen eller spelet kommer dock från ett annat företag. Men Tele2 kräver betalning från kunden på samma sätt som om det var Tele2:s krav och Tele2 hotar även kunderna med följder på ett sätt som om Tele2 var avtalspart.

Tele2 tar inte heller emot klagomål från kunderna, utan hänvisar dem vidare till företaget som tjänsten är köpt av. Det gör att det blir svårt för konsumenterna att klaga på tjänsterna. Ofta är företaget baserat utomlands och kan vara svårt att komma i kontakt med. Det blir extra problematiskt med tanke på att mobiltjänster ger många klagomål från konsumenter.

KO menar att Tele2:s avtalsvillkor ger en obalans mellan bolaget och konsumenterna till Tele2:s fördel vilket är oskäligt enligt avtalsvillkorslagen. KO menar också att Tele2 ägnar sig åt inkassoverksamhet genom att driva in andra företags krav med hot om att stänga av mobilabonnemanget. Enligt inkassolagen är det straffbart att ägna sig åt inkassoverksamhet utan tillstånd, vilket Tele2 saknar. Dessutom strider det mot god inkassosed att inte ta emot klagomål.

KO har utan framgång försökt få Tele2 att frivilligt sluta använda avtalsvillkoret. KO har även utfärdat ett förbudsföreläggande men bolaget valde att inte skriva under detta. Därför väljer nu KO att ta bolaget till Marknadsdomstolen.

– Det är märkligt att en av de största aktörerna på marknaden vägrar att ändra ett avtalsvillkor som så uppenbart bryter mot både lagstiftning och Marknadsdomstolens praxis, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.

KO:s ansökan till Marknadsdomstolen finns i sin helhet i rutan till höger.

Källa: Konsumentverket