Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Fyra av tio börsföretag arbetar med nollvisioner för klimatutsläpp

Solpaneler. Foto: Adam Oswell / WWF-Canon

Klimatfrågan står högt på dagordningen hos de svenska börsföretagen. Att minska sin klimatpåverkan sparar både pengar och ökar försäljningen. Fyra av tio arbetar med nollvisioner för klimatpåverkan de närmaste tre åren – och många satsar på att få in hållbarhetschefen i ledningsgruppen. Det visar en undersökning med 235 telefonintervjuer av svenska börsbolag, gjord av Anthill Research på uppdrag av Världsnaturfonden WWF inför klimatmanifestationen Earth Hour.

90 procent av de stora börsföretagen anser det viktigt att jobba för klimatet och 80 procent uppger att det är lönsamt, enligt undersökningen.

– Det är på tiden att en så klar majoritet av svenska börsföretag nu vill integrera hållbarhetsfrågorna i kärnverksamheten och att många också planerar att sätta miljöchefen i ledningsgruppen. Det är också mycket glädjande att en så klar majoritet av svenska börsföretag delar vår uppfattning att det är både viktigt och lönsamt att jobba för ett bättre klimat, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare, Världsnaturfonden WWF.

En stark trend i börsföretagen är att hållbarhetsfrågorna får en allt starkare ställning, dels decentraliserat inom företaget men också på ledningsgruppsnivå. De två viktigaste åtgärderna som börsföretagen ville satsa på under de tre kommande åren, enligt undersökningen är att engagera medarbetarna i hållbarhetsfrågor (88 procent) och att integrera hållbarhets- och klimatarbetet i företagets kärnverksamhet (82 procent). 45 procent tror att deras företag under de kommande tre åren, satsar på att miljöchefen, hållbarhetschefen eller CSR-chefen sitter i ledningsgruppen. Transport, energi och livsmedel är de branscher som börsföretagen själva tror satsar mest på klimatinsatser.

– Att en så stor del av börsföretagen satsar på att prioritera klimatfrågan i ännu högre grad är nödvändigt för att hinna hejda klimatförändringarna. Vi har bara drygt tre år på oss att som första steg nå en global utsläpptopp för växthusgaser för att med god marginal klara oss under två graders global uppvärmning. Att många företag nu aktivt arbetar med att förankra nollvisioner för koldioxidutsläpp är ett gott tecken. Det innefattar stora förändringar för i princip alla företag, säger Stefan Henningsson, klimatchef på Världsnaturfonden WWF.
Företagen tror att konsumenterna vill betala mer för varor och tjänster från klimatsmarta företag. 44 procent av företagen tror att konsumenterna kan tänka sig att betala mer för en vara eller tjänst från ett företag som arbetar aktivt för ett bättre klimat. Bland de mindre börsföretagen tror mer än hälften att konsumenterna är beredda att betala mer. Börsföretagen tror också att det är slutkonsumenten som är den grupp som är mest pådrivande i näringslivet i hållbarhets- och klimatfrågor. 20 procent av företagen uppger att en ökad försäljning är ett skäl till att arbeta med klimatfrågan. WWF vill se att fler företag följer efter då nya affärsmodeller och klimatinnovationer kommer att krävas för att drastiskt minska klimatpåverkan.

– De företag som utvecklar de innovativa klimatlösningarna kommer att vara vinnarna i morgondagens lågfossila ekonomi, säger Stefan Henningsson.

 

 

 


Fakta:

Anthills telefonundersökning med 235 börsföretag gjordes i dec 2010. Svarsfrekvensen var 51 procent. Undersökningen visar i korthet att:

90 procent av de stora börsföretagen anser det viktigt att jobba för klimatet. 80 procent uppger att det är lönsamt. Storföretagen på börsen är de som prioriterar klimatfrågan mest. I branscher som livsmedel, tjänsteföretag, telekom, transport och energi, anser samtliga tillfrågade att det är lönsamt att arbeta med klimatfrågan men bara 30 procent inom hälsovårdsbranschen.

Över 80 procent planerar att öka sina investeringar i klimatinsatser under de kommande tre åren. Fyra av tio uppger att de ska förankra långsiktiga nollvisioner de närmaste tre åren.

Det främsta motivet till att arbeta för ett bättre klimat var för att stärka varumärket och att få förtroende på marknaden, enligt 64 procent. Nästan 30 procent uppgav att de arbetade aktivt med klimatfrågan för att göra skillnad i en viktig samhällsfråga och lika många uppgav att det var för att minska kostnaderna. En femtedel uppgav att det var för att öka försäljningen.

Källa: WWF