Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Mindre resurser till konsumentvägledningen

Trasig pump Foto: Wikimedia

Den kommunala konsumentvägledningen i Sverige fortsätter att minska. Nu är den nere i 130 årsarbetskrafter. Det är åttonde året i rad som antalet årsarbetskrafter minskar. Det visar en färsk rapport från Konsumentverket.

Det stora flertalet kommuner, 266 av 290, erbjuder konsumentvägledning till sina invånare. Det är tre fler än förra året. Men de totala resurserna har minskat till 130 årsarbetskrafter jämfört med 132 föregående år. Det innebär att det går 68 700 invånare per konsumentvägledare. Minskningen har pågått under många år. Så sent som 2003 fanns det 230 årsarbetskrafter i Sverige.

Konsumentverket har i andra aktuella rapporter berättat om att konsumenter behöver mer kunskap om sina rättigheter och att de som kontaktar konsumentvägledningen är mycket nöjda med hjälpen de får. Konsumentvägledningen spelar en viktig roll för att göra konsumenter medvetna om sina rättigheter. Men konsumentvägledare är även ett stort stöd för handeln, har det visat sig. Blir handlare bättre på klagomålshantering leder det till nöjdare kunder

– Det är positivt att fler kommuner erbjuder konsumentvägledning men samtidigt är det oroande att resurserna fortsätter att minska. Inte minst när det kanske är svårare än någonsin tidigare att vara konsument, säger Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket.

Kommuner som helt saknar konsumentvägledning: Upplands-Väsby, Vallentuna, Österåker, Upplands-Bro, Täby, Danderyd, Lidingö, Vaxholm, Knivsta, Ydre, Valdemarsvik, Olofström, Örkelljunga, Skurup, Sjöbo, Hörby, Ystad, Lilla Edet, Lysekil, Årjäng, Hagfors, Munkfors, Leksand och Härnösand. Efter granskningen har även Gotland upphört med konsumentvägledning.

Källa: Konsumentverket