Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

7 av 10 bussresenärer struntar i bälte – utsätter sig för livsfara vid avåkning

Foto: Wikimedia

En undersökning* från Folksam visar att endast tre av tio resenärer på bussar** använder bälte, trots att det sedan 1999 är lag på bälte och att det dessutom är det bästa skyddet vid en olycka. Undersökningen visar också att bältesanvändningen var högre på de bussar där resenärerna fick information om bälten.

Varje år dör i genomsnitt 4 personer och 35 skadas svårt i bussolyckor på svenska vägar. Antalet svårt skadade och dödade i bussolyckor har varit oförändrade i flera år vilket kan jämföras med bilolyckor där antalet dödade stadigt minskar. Den främsta orsaken till personskador på passagerare i buss är vältningolyckor. Vid sådana olyckor kan bältesanvändning vara helt avgörande för hur väl en person klarar sig.

– Om det händer en bussolycka så är bältet det överlägset bästa skyddet. Att göra bussen mer krocksäker är meningslöst om obältade passagerare flyger runt som vantar i bussen vid en olycka, säger Sigrun Malm, trafikforskare Folksam.

Information påverkar bältesanvändningen
Folksams undersökning genomfördes för att svara på i vilken utsträckning lagen om bältesanvändning i buss efterlevs samt om information om bältesanvändning i bussen har någon effekt.

Resultaten visar att:

  • I genomsnitt använder 30 procent av bussresenärerna bälte.
  • I bussar utan information om bältesanvändning använder 24 procent bälte.
  • I bussar med information om bältesanvändning använder 33 procent bälte.

– Bussar är ett förhållandevis säkert transportmedel, men om olyckan är framme så kan konsekvenserna för passagerarna bli katastrofala. Därför är det viktigt att få upp bältesanvändningen i bussar ytterligare, säger Sigrun Malm.

Lagen om bältesanvändning i bussar utrustade med bälten infördes 1999. Sedan 2004 ska alla bussar vara utrustade med bälten (undantaget bussar i stadstrafik som har dispens). Bussbolagen är skyldiga att muntligen eller skriftligen informera resenärerna om att använda bälte, men det är individen som ansvarar för att bältet används. Utebliven användning kan leda till böter.


* Genomfördes som observationsstudie på plats vid bussresor under oktober 2010 till mars 2011. I studien ingick totalt 26 bussresor med fyra olika bussbolag och med 515 observerade passagerare.
** Omfattar ej bussar i stadstrafik

Källa: Folksam