Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Stark marknad för hotell i New Dehli

Affärsklassrum på nyöppnade Radisson Blu i new Dehli  Foto: Manmeet Singh
Affärsklassrum på nyöppnade Radisson Blu i New Dehli Foto: Manmeet Singh
Hotellmarknaden frodas i New Dehli.
‘Atithi Devo Bhavah’
“En Gäst är en Gud” –ett välspritt indiskt talesätt avspeglar värmen och gästvänligheten mot en gäst. Indien är historiskt välkänt för tillgiven gästvänlighet.

I helhet är Indien en blandning av många kulturer med arv ifrån många civilisationer och dess attribut. Sedan självständighetsförklaringen sett har den mest betydelsefulla fysiska förändringen i landet varit utvecklingen av infrastrukturen. Men de senaste tio åren är det globaliseringen av stadsmiljön som varit mest påtaglig.

”Huvudstaden är ett rikes ansikte” sägs det. New Dehli har under ett flertal decennier agerat nav för den indiska stadsturismen. Initierandet och utvecklandet av boenden för stadsturister innebär en stor utmaning för den lokala fastighetssektorn. En stad på kosmopolitnivå upplever höga krav på att tillgodose boendebehoven hos utländska besökare i de övre socioekonomiska skikten och inhemska höga delegater av högt anseende.

Det finns många olika intressenter och drivande faktorer i arbetet med att göra New Dehli en globalt anpassad stad. Den snabbt växande indiska medelklassen med en hög disponibel inkomst genererar en ökande inhemsk turism. Indiens växande befolkning i helhet utgör också en marknad som i all högre grad attraherar affärsintresse utifrån och i sin tur innebär ökad affärsturism.

Det nyöppnade hotellet Radisson Blue är ännu ett av ett flertal hotell i denna klass osm växer fram i New Dehli. Det spänner sig över 6094 kvadratmeter med samtidskonst i neo-gotiskt stil med ett tillhörande shoppingcentrum.

Reporter: Manmeet Singh, New Dehli