Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Drabbad av vulkanaskan? – få koll på dina rättigheter

Foto: Wikimedia

Vulkanen Grimsvötn på Island fick ett utbrott i lördags kväll. Hur askmolnet från utbrottet kommer att påverka flygtrafiken är i nuläget oklart. Men om askmolnet leder till inställda eller försenade flygningar är det följande regler som gäller.

Om ditt flyg ställs in på grund av askan från ett vulkanutbrott har du alltid rätt till:

  • ombokning eller avbokning av resan, det vill säga en ny biljett till ett annat tillfälle eller pengarna tillbaka. Läs mer under rubriken Återbetalning eller ombokning.
  • service och assistans från flygbolaget, det vill säga mat och boende efter behov. Läs mer under rubriken Service och assistans.

Du har inte rätt till:

  • ekonomisk standardersättning i enlighet med EU:s regler. Läs mer under rubriken Ersättning.

Återbetalning eller ombokning

Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig:

  • att kostnaden för hela delen av din biljett som du inte har kunnat utnyttja betalas tillbaka, eller
  • att din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt, eller
  • att din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

Du har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in. Om du väljer att få pengarna tillbaka för flygbiljetten upphör ditt avtal med flygbolaget och du har ingen rätt till service och assistans, som till exempel mat och hotell. Övriga regler gäller även efter återbetalning. Läs mer nedan under rubriken Ersättning.

Service och assistans

Väljer du att omboka din biljett så har du alltid rätt till mat och hotell vid behov, oavsett orsak till det inställda flyget. Reglerna är tvingande. Flygbolag kan med andra ord inte själva ta beslut om att inte ge sina resenärer den hjälp de har rätt till.

Flygbolaget ska låta dig lämna två meddelanden gratis per telefon, e-post, telex eller fax till destinationsorten. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på plats än du planerat är flygbolaget också skyldigt att bekosta övernattning på hotell samt transport mellan hotellet och flygplatsen.

Ersättning

Utöver återbetalning av biljettpriset har du vanligtvis rätt till standardersättning när en flygning blir inställd. Men när det inställda eller försenade flyget beror på aska från ett vulkanutbrott har du inte rätt till standardersättning. Aska är en så kallad extraordinär omständighet som gör att flygbolaget inte behöver ersätta dig med mer än biljettpriset.

Ersättning för kringkostnader

Huvudregeln är att flygbolaget ansvarar för kringkostnader som beror på försening av passagerare och bagage. Exempel på kringkostnader som kan uppstå är hotellbokningar, förlorad arbetsinkomst, tåg- eller hyrbilskostnader. Men det finns undantag till flygbolagets ansvar. För att slippa ersätta dina utgifter måste flygbolaget bevisa att det har gjort allt som rimligen kan förväntas för att undvika skadorna, eller att det var omöjligt för flygbolaget att ta till sådana åtgärder.

När gäller reglerna?

Ovanstående regler gäller för alla flygningar från en flygplats inom EU. De gäller också när ett europeiskt flygbolag flyger in i EU. Om din flygning inte omfattas av EU:s regler är det flygbolagets egna villkor som avgör vilka rättigheter du har. I andra hand kan även lagstiftningen i landet du reser ifrån ge dig skydd som flygresenär.

Källa: Konsumentverket