Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Konsumentverket och Finansinspektionen: ”Ändra betaltjänstlagen”

Konsumentverket och Finansinspektionen uppmanar i dag regeringen att se över betaltjänstlagen. Myndigheterna vill att regeringen tar bort möjligheten för företag att ta ut extra avgifter av konsumenter för exempelvis sms-betalningar.

Förra året kom en ny betaltjänstlag. Med lagen blev det förbjudet för företag att ta ut extra avgifter för olika betalsätt. Det gäller avgifter för kortköp men också köp med mobiltelefoner. Trots det finns det exempel där konsumenter får betala en extra avgift när de köper tjänster eller varor via sms.

Enligt lagen får en betalningsmottagare inte ta ut en avgift när en konsument betalar för en tjänst eller vara men det finns samtidigt ingenting som hindrar en förmedlare av betalningen att ta ut en avgift.  När en konsument till exempel betalar en bussbiljett med sms kan det därför i vissa fall vara tillåtet att ta ut en avgift, i andra fall inte.

Finansinspektionen och Konsumentverket menar att det är en brist i den nuvarande lagen som gör det möjligt för vissa företag att ta ut extra avgifter när konsumenter till exempel gör köp med mobiltelefoner. Myndigheterna vänder sig därför till regeringen med en uppmaning att lagen förtydligas och hålen täpps igen.

Källa: Konsumentverket