Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

L’Oréal fortsätter att vilseleda konsumenter

Foto: Wikimedia

L’Oréal Sverige AB fortsätter att marknadsföra anti-rynkkrämer med vilseledande påståenden. Eftersom marknadsföringen bryter mot en tidigare dom mot bolaget kräver nu Konsumentombudsmannen att L’Oréal straffas med böter.

KO vann ett mål mot L’Oréal Sverige AB i Marknadsdomstolen i december förra året. I domen slog domstolen fast att L’Oréal inte får påstå att bolagets så kallade skönhetskrämer kan minska eller ta bort rynkor om bolaget inte kan bevisa att de verkligen gör det. Domstolen gick på KO:s linje att marknadsföringen var vilseledande.

Men KO har nu granskat L’Oréals reklam på nytt och funnit att den otillåtna marknadsföringen fortsätter. På bolagets webbplatser marknadsförs produkterna Vichy Liftactiv CxP, Vichy Liftactiv Retinol HA, L’Oréal Revitalift och Age Perfect med påståenden som bryter mot Marknadsdomstolens dom.

I reklamen påstår L’Oréal bland annat:

  • ”Den effektiva formuleringen hjälper till att släta ut huden och ”fyller ut” rynkorna inifrån”
  • ”Huden blir synligt fastare och ansiktets konturer blir tydligare, som om de blivit återuppbyggda”
  • ”Hjälper till att stärka fibroblasterna för att stimulera produktionen av kollagen och elastinfibrer i huden. Huden blir fastare och rynkorna minskar”

– Konsumenter måste kunna lita på reklam, även när det gäller skönhetsprodukter. Vi vill få stopp på den här typen av överdrifter. Jag hoppas att tingsrätten sänder en stark signal till L’Oréal om att det inte är okej att vilseleda konsumenter, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman.

Källa: Konsumentverket