Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Två alternativ för Norrbotniabanan vid Rosvik

Långträsk i Piteå kommun Foto: Wikimedia

Rosvik by eller Rosvik E4, är frågan när järnvägsutredningen nu ställs ut för Norrbotniabanans delsträcka mellan Piteå och Södra Gäddvik. Alternativen har olika fördelar, men Rosvik E4 bedöms vara det som bäst uppfyller ändamålet med banan.

Flera alternativ har studerats i järnvägsutredningen från Piteå till Södra Gäddvik utanför Luleå. Alternativet Rosvik E4 följer huvudsakligen E4, medan alternativet Rosvik by går öster om E4 vid Rosvik och passerar på en längre bro över Harrbäcksfjärden. Syftet med Rosvik by-alternativet är att uppnå ett stationsläge närmare Rosviks tätort.

Alternativet Rosvik E4 ger sämre tillgänglighet för Rosvik, men är cirka 700 miljoner kronor billigare i anläggningskostnad. Alternativet Rosvik by är något längre och passerar kuperad terräng som ger större behov av tunnlar. Bägge alternativen skapar vissa lokala intrång, men Rosvik by ger dels en ny barriär i landskapet, dels större intrång i kulturbygden.

– Bägge alternativen ger korta restider och miljövinster. Vår sammanvägda bedömning är att alternativet Rosvik E4 ger den största samhällsnyttan i förhållande till kostnaden och bäst uppfyller ändamålet med banan, säger Trafikverkets utredningsledare Jöran Gärtner.

Inför det fortsatta arbetet anser Trafikverket att det blir nödvändigt att pröva banans påverkan på Natura 2000-området vid Möröfjärden. I järnvägsutredningen bedömer man att intrånget minimeras om järnvägen sammanförs med europavägen, istället för att en ny barriär skapas längre västerut via Alvik. Men i den fortsatta prövningen bör korridoren via Alvik ändå finnas kvar som alternativ till huvudalternativet via E4/Antnäs.

Norrbotniabanan är en planerad 27 mil lång ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Syftet är att öka kapaciteten för godstransporter och möjliggöra persontågstrafik efter Norrlandskusten. Norrbotniabanan är indelad i sex järnvägsutredningar för olika delsträckor. Norrbotniabanan beräknas kosta mellan 20 och 26 miljarder kronor.

Fram till 18 november går det att lämna synpunkter som Trafikverket tar med sig i det fortsatta planeringsarbetet.

Källa: Cisionwire