Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Universell app som ser till att problemen blir fixade

Med Infracontrols nya app kan du som medborgare, hyresgäst eller trafikant rapportera in fel och faror i offentliga miljöer. Bakom appen finns en smart informationstjänst som ser till att informationen hamnar hos rätt person för åtgärd. Dessutom bevakas varje ärende så att problemen verkligen blir åtgärdade.

För statliga verk, kommuner, fastighetsägare och andra som ansvarar för samhällets infrastruktur har det alltid varit viktigt att ta hand om felanmälningar och synpunkter. Det har hittills mest gjorts via telefon och kanske ett och annat formulär på internet.
Men i den allmänna app-inflationens tider så lanseras det nu fler och fler möjligheter att rapportera in fel, faror och synpunkter.

Per Arne Ivarsson, Restaureringsarkitekt på Idomenico AB, befarar att det kan motverka sitt eget syfte:

– Just när det gäller felanmälningar och synpunkter i offentliga miljöer så ska man ju inte behöva ha flera olika appar att hantera. Som medborgare eller hyresgäst ska du kunna rapportera felet och sedan lugnt kunna räkna med att det tas om hand av någon ansvarig.

Han säger att det är just därför det måste till en universell app av det slag som Infracontrol tagit fram. För utan en smart informationstjänst bakom så blir det hela lite meningslöst.

– Det är ju ingen större mening att rapportera in fel om ingen tar hand om dem, säger Per Arne Ivarsson. Genom att hantera ärenden snabbt och ge den som rapporterat feedback, så skapar man en bra dialog mellan anläggningsägare och brukare. Fler känner sig engagerade och motiverade att rapportera fel om man märker att de verkligen tas om hand på ett bra sätt.

Rapporteringen av fel och faror är bara början på en kedja av händelser som ska till för att nå målet: Att problemet du upptäckt verkligen blir fixat. Webbtjänsten Infracontrol Online tar hand om resten i följande steg:

1) Tar emot felrapporten
2) Meddelar rapportören att informationen tagits emot
3) Skickar ärendet till rätt person för åtgärd och förväntar sig en kvittens
4) Tar emot rapporter om de åtgärder som vidtas i ärendet
5) Meddelar rapportören om att felet är åtgärdat

Emil Jadenberg på Infracontrol, tycker att fler borde ta vara på denna
möjlighet att förenkla vardagen:

– Fler och fler inser nu hur värdefullt det är att alla kan vara med och bidra med information om saker som inte fungerar. Kräv att din kommun eller fastighetsägare också ansluter sig till Infracontrol Online – då kan alla små vardagsstörningar upptäckas och åtgärdas snabbt.

Appen finns för Android-telefoner och kommer inom kort även för iPhone.

Källa: Infracontrol .