Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Volkswagen störst i Sverige på miljöbilar

Foto: Volkswagen

Volkswagen är Sveriges näst största personbilsmärke, men när det kommer till miljöbilar tar man steget upp till förstaplatsen. Nära hälften av alla Volkswagenbilar som registrerades under 2011 var miljöklassade. 

Under 2011 registrerades enligt BIL Sweden 122 460 miljöklassade personbilar i Sverige. Av dessa var 21 028 bilar, motsvarande 17,2 procent, av märket Volkswagen. Det gör Volkswagen till landets största miljöbilsmärke.

Totalt registrerade Volkswagen 43 492 personbilar under 2011. Det innebär att 48,3 procent av dessa var miljöbilar. Denna andel är klart högre än genomsnittet för alla märken som låg på 40,2 procent.

År 2010 hade Volkswagen en marknadsandel på 13,5 procent för miljöbilar och 43,8 procent av alla Volkswagenbilar var då miljöklassade. Det innebär att Volkswagen det senaste året tagit en större andel av miljöbilsmarknaden och att allt fler Volkswagenkunder väljer miljöklassade bilar.
– Det är glädjande att fler miljöbilar kommer ut på våra vägar. Volkswagen satsar brett på olika teknologier och kan erbjuda såväl bränslesnåla diesel- och bensindrivna bilar som hybrid, etanol- och gasbilar. Utvecklingen går framåt i alla storleksklasser och vi bevisar att omsorg om miljön och utveckling av nya körglada bilar kan gå hand i hand, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen i Sverige.

Volkswagen har sammanlagt 16 olika modeller med på BIL Swedens lista över miljöklassade bilar enligt Transportstyrelsens definitioner. De drivs på antingen bensin, diesel, etanol eller fordonsgas. Under 2011 slog sig fyra av dessa in bland Sveriges elva mest populära miljöbilar:

miljöbilar:

Plac. Registreringar, jan–dec-2011 Modell Drivmedel
3. 5 927 Golf BlueMotion Technology diesel, max 120 g C02
4. 5 332 Passat BlueMotion Technology diesel, max 120 g C02
6. 3 601 Passat EcoFuel fordonsgas
11. 3 057 Golf MultiFuel etanol (E85)

BlueMotion Technologies är samlingsnamnet för Volkswagens alla modeller med miljöinnovationer. Alla utvecklade med ambitionen att minska miljöpåverkan utan att kompromissa med kraft och körglädje. Några avgörande faktorer för denna teknik är förändrad utväxling, bromskraftåtervinning, start/stopp-systemet, lättrullande däck och optimerad aerodynamik.

Ett flertal av dessa modeller erbjuds också i såväl kombiutförande (Variant) som med Volkswagens innovativa DSG-växellåda, så det totala antalet miljöklassade Volkswagenversioner uppgår till ett 40-tal.

Under 2012 fortsätter Volkswagen på den inslagna vägen och lanserar flera nya miljöklassade modeller, bland annat en nykomling i en för Volkswagen helt ny storleksklass: i slutet av februari lanseras nya citybilen up! i två bensinversioner där båda är miljöklassade. Senare under året kommer up! dessutom i en gasdriven version.

En annan nyhet som ytterligare förstärker Volkswagens miljöprofil är Polo som precis innan årsskiftet fick en helt ny miljöklassad bensinmotor. Den turboladdade 1,2-litersmotorn (TSI) har 90 hästkrafter och släpper endast ut 119 gram CO2 per kilometer. Den manuellt växlade versionen av TSI 90 har en genomsnittlig bränsleförbrukning vid blandad körning på 5,1 liter bensin per 100 kilometer. Koldioxidutsläppet på den utgående 1,4-litersmotorn (85 hk) låg på 139 gram per kilometer.

Under andra halvåret introduceras dessutom en miljöklassad dieselmotor på 105 hästkrafter till nya Beetle.

Källa: Volkswagen