Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Fortum ändrar sig om jämkning: ”Vi lyssnar på våra kunder och betalar ut full ersättning”

Fortum ändrar sitt tidigare beslut att jämka ersättningen till sina kunder efter stormen Dagmar. Istället kommer Fortum att, på samma sätt som vid tidigare stormar, betala ut full avbrottsersättning.

– Vi har under dagen lyssnat på och tagit till oss våra kunders reaktioner. Detta har lett till att vi ändrar beslutet och betalar ut full avbrottsersättning utan jämkning, säger Bengt Johansson, affärsutvecklingschef på Fortum.

Möjligheten att jämka avbrottsersättningen enligt ellagen är säkerhetsorienterad. När avbrottsersättningen infördes var syftet att skapa starka drivkrafter för elnätsföretag att både minska risken för störningar och snabba på arbetet med felavhjälpning. Samtidigt infördes möjligheten till jämkning för att motverka risken att montörer utsätts för farligt arbete eller onödiga risker.

Orsaken till att Fortum först fattade beslutet om jämkningen var att stormvindar och mörker gjorde det praktiskt omöjligt av säkerhetsskäl att påbörja reparationsarbetena omedelbart.

Då handlade om att jämka de första sju timmarna av strömavbrottet då det av säkerhetsskäl inte gick att inleda reparationsarbetet eftersom stormen fortfarande pågick.

– Att avbrotten drabbade under jul- och nyårshelgerna gör det naturligtvis extra känsligt för många kunder och vi avstår därför helt enkelt från möjligheten att jämka dessa timmar, konstaterar Bengt Johansson.

Källa: Fortum.