Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

KO förbjuder Aftonbladet att ta in bluffannonser för bantningsprodukter

Foto: Wikimedia

Aftonbladet har vid flera tillfällen tagit in annonser för företaget Healthzones bantningsprodukt Removyl. Därför har nu KO utfärdat ett förbudsföreläggande mot tidningen för att stoppa vidare publicering av dessa och liknande bluffannonser.

I de aktuella annonserna påstås det att bantningsprodukten har egenskaper som leder till en rejäl, snabb och bestående viktminskning, utan något krav på att användaren behöver ändra på vare sig kosten eller sina levnadsvanor i övrigt.

Konsumentverket gjorde det tydligt för Aftonbladet i november i fjol att reklamen är otillbörlig enligt marknadsföringslagen. Det gjordes också klart för Aftonbladet att tidningen är medverkansansvarig eftersom man publicerat annonserna.

Trots Konsumentverkets påpekanden publicerade Aftonbladet den 2 januari i år en ny helsidesannons för bantingsprodukten Removyl. Även denna gång skrev Konsumentverket till Aftonbladet och underströk att det handlade om en marknadsrättslig överträdelse. Aftonbladet svarade och lovade att inte publicera annonserna igen.

Löftet bröts dock bara några veckor senare när samma annons återigen dök upp i tidningen. Den här gången grep KO in genom att utfärda ett förbudsföreläggande mot Aftonbladet.

Det är anmärkningsvärt att det behövdes ett förbudsföreläggande för att förmå Aftonbladet att stoppa publiceringen. Företaget borde vid ett minimum av kontroll av annonserna ha upptäckt att det rörde sig om en ren bluff, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson. Jag förutsätter nu att alla seriösa medieföretag tar sitt ansvar och stoppar publicering av annonser av den här typen.

Aftonbladet har godkänt förbudsföreläggandet som är förenat med ett vite på 750 000 kronor.

Källa: Konsumentverket