Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Skådespelarna viktigare än recensenterna när svenskarna väljer film

Foto: Wikimedia

Tillhör du dem som sett en film bara för att huvudrollsinnehavaren är snygg? Då är du inte ensam.
En undersökning* från Telia visar att svenskarna i högre grad väljer film utifrån vilka skådespelare som medverkar i filmen än vilka recensioner den fått. Även åsikter från vänner och familj väger tyngre än recensenternas omdömen. 

61 procent av svenskarna anser att rekommendationer från vänner och familj är viktigt vid valet av film. Även filmens skådespelare har stor betydelse. Hela 55 procent av alla svenskar säger att skådespelarna har en viktig betydelse för vilken film man väljer att se. I åldersgruppen 16-22 år säger till exempel 30 procent att de sett en film enbart för att huvudrollsinnehavaren är snygg. Först på tredje plats kommer filmrecensionerna, 41 procent av svenskarna anser att filmkritikers åsikter är viktiga. Regissören är viktig för 34 procent. Minst viktigt är om filmen har ett tilltalande namn (9 procent) och en tilltalande affisch eller annons (6 procent).

– Det är alltid intressant att se vad som styr våra filmval. En film som snart når Telias videobutik är Tomas Alfredssons hyllade Tinker, Taylor, Soldier, Spy. Den innehåller ett koppel namnkunniga skådespelare och den har dessutom en svensk regissör. Min gissning är att den kommer att ligga högt på topplistan över mest hyrda filmen under maj, säger Andreas Bratt, erbjudandeansvarig på Telia.

En film som har premiär redan i april är en re-make av den svenska filmen Män som hatar kvinnor.
Den amerikanska versionen The Girl with the Dragon Tattoo kryllar av namnkunniga skådespelare. Men här blir skådespelarna viktiga på mer än ett sätt tror Andreas Bratt.

– Många tittar nog på filmen för att se om Daniel Craig klarar roll som Mikael Blomkvist lika bra som vår egen Mikael Nyqvist eller om Rooney Mara lyckas matcha Noomi Rapace som Lisbeth Salander.

——————-
Detta är viktigt när vi väljer film
1. Rekommendationer från vänner och familj 61 procent
2. Vilka skådespelare som medverkar  55 procent
3. Vilka recensioner filmen fått   41 procent
4. Vem som regisserat filmen   34 procent
5. Om filmen har ett tilltalande namn   9 procent
6. Om filmen presenteras med en tilltalande affisch  6 procent

* Undersökningen om svenskarnas attityd till filmfrågor genomfördes av United Minds på uppdrag av Telia och omfattar 1036 respondenter mellan 16 och 65 år. Svaren samlades in under oktober månad 2011.

Källa: Telia