Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Regeringen stärker konsumenternas roll på fjärrvärmemarknaden

Foto: Wikimedia

Regeringens mål är att stärka den enskilde konsumentens ställning på fjärrvärmemarknaden. Som kund ska man kunna känna trygghet med fjärrvärmeföretagens prissättning och villkor.

En annan målsättning är att leverantörer av spillvärme och andra fjärrvärmeproducenter i ökad utsträckning bör få möjlighet att leverera till fjärrvärmenäten, så att resurserna utnyttjas mer effektivt.

Därför ger regeringen nu Energimarknadsinspektionen i uppdrag att utarbeta en modell för prisförändringsprövning, för ett reglerat tillträde till fjärrvärmenäten och utarbeta ett förslag till likabehandlingsprincip.

– De uppdrag som regeringen nu ger Energimarknadsinspektionen är en fortsättning på vårt arbete med att stärka den enskildes ställning på fjärrvärmemarknaden. Min och regeringens förhoppning är att vi ska kunna ha en ny lagstiftning på plats under 2013, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Regeringen kommer också förordna Konsumenternas energimarknadsbyrå som kundrepresentant i Fjärrvärmenämnden. Nämnden har sedan hösten 2010 saknat en kundrepresentant vilket inte gagnat kundernas ställning på fjärrvärmemarknaden.

– Det är glädjande att vi äntligen får en ny konsumentföreträdare i Fjärrvärmenämnden. Nämnden har alltför länge varit snedfördelad, vilket inte gagnat de enskilda kunderna, som är den svagare parten på fjärrvärmemarknaden. I och med det kommande förordnandet får Konsumenternas energimarknadsbyrå ett mycket stort ansvar i för många väldigt viktiga frågor, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Att konsumenternas ställning på fjärrvärmemarknaden bör stärkas slog regeringen fast i promemorian ”Förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärmemarknader till nytta för konsumenter och spillvärmeleverantörer” som presenterades i mars i år.

Källa: Näringsdepartementet