Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Européernas konsumtion minskade under första kvartalet 2012 efter två kvartal utan tillväxt

Foto: Wikimedia

Konsumtionen i EU föll med 0,2 procent under första kvartalet 2012, enligt ny rapport från Visa Europe

Under första kvartalet av 2012 minskade konsumtionen med 0,2 procent jämfört med samma kvartal 2011, enligt Visa Europe EU Consumer Spending Barometersom mäter konsumtionen i 27 EU-länder. Nedgången förstärker den generellt negativa trenden sedan mitten av 2011 och är den svagaste utvecklingen sedan lågkonjunkturen i slutet av 2009. Samtidigt visade dock femton EU-länder tillväxt under kvartalet.

Philip Symes, Chief Financial Officer på Visa Europe, säger:

– Flera av EU:s medlemsländer visar på en tillväxt, men den övergripande trenden är en försvagad konsumtion. Även om det finns betydande skillnader mellan länderna, är detta andra kvartal i rad utan tillväxt vilket visar på att konsumenterna befinner sig i ett pressat läge.

De största EU-ekonomierna visar på en skiftande bild. Frankrike noterade en blygsam tillväxt på 2,0 procent jämfört med föregående år. Men detta utjämnades av nedgångar i Tyskland (-1,0 procent), Italien (-1,2 procent) och en svag nedgång i Storbritannien (-0,1 procent).

I linje med de senaste trenderna förblev länder som drabbats hårdast av statsfinansiella kriser bland de svagaste. Krisdrabbade Grekland visar den tydligaste nedgången (-12,7 procent). Andra länder vars konsumtion pekar nedåt är Irland (-5,1 procent) och Portugal (-4,1 procent).

Konsumentbeteendet i Östeuropa visar mest optimism där både Litauen och Slovenien hade en tvåsiffrig tillväxt. Även Estland, Lettland, Polen och Slovakien visar på stadiga ökningar i hushållens konsumtion.

Faktisk konsumtion i Europa

Visa Europes EU Consumer Spending Barometer är baserad på den faktiska konsumtionen som sker med Visas bank-, kredit-, och prepaidkort i 27 EU-länder. Datan justeras sedan efter förändringar i antalet kort i omlopp, förändringar i konsumenters betalningspreferenser och inflation. Till skillnad från en prognos eller undersökning ger barometern därmed en realistisk indikation på hur det står till med konsumtionen inom EU. Mer än en av åtta euro i Europa -, och nästan en av fyra kronor i Sverige – som spenderas idag betalas med ett Visakort. A antalet kort i omlopp fortsätter att öka. Detta gör Visa Europe till en av de mest pålitliga källorna när det gäller trender i konsumentbeteende. Tidigare år har Visas information haft något högre precision än officiella siffror när det gäller hushållskonsumtion och beräkning av BNP.

Visa Europe: EU Consumer Spending Barometer produceras i samarbete med Markit, som justerar rådatan över Visatransaktioner efter ett antal faktorer.

Källa: Visa