Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Varannan e-handlare ger fel information om rättigheter

Foto: Wikimedia

Konsumenter får felaktig information om sina rättigheter när de handlar på nätet. Det visar en granskning som Konsumentverket har genomfört. Hälften av de granskade e-handelsföretagen slarvar, framför allt är det informationen om ångerrätten som brister.

Företag som säljer varor över nätet är skyldiga att informera sina kunder om ett antal saker. Det handlar om pris, leveranskostnader, betalningssätt och inte minst konsumentens lagstadgade ångerrätt. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har konsumenter 14 dagars ångerätt när de handlar på internet. Det ska de få tydlig information om när de handlar på e-handelsföretagens webbplatser.

Men en granskning av 413 svenska e-handlare, som Konsumentverket har genomfört, visar på stora brister hos företagen. Mer än hälften bryter mot något av lagens informationskrav och nästan hälften av företagen, 187 stycken, har felaktig eller ingen information om ångerrätten.

Vissa e-handlares webbplatser saknar helt och hållet information om ångerrätten. Andra företag skriver att den är kortare än 14 dagar eller ställer felaktiga krav på att varorna ska skickas tillbaka oöppnade eller i originalförpackning.

­- Resultatet är uselt. Det här är grundläggande lagstiftning som företagen ska klara av att följa. Många konsumenter befinner sig i ett informationsunderläge mot företagen. Därför måste de kunna lita på att de får korrekt information om sina rättigheter, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande Konsumentombudsman.

Informationsbristerna kan göra att konsumenter behåller dyra varor de inte vill ha för att de tror att de inte kan ångra köpet. Konsumenter kan också drabbas ekonomiskt av att företagen tar betalt för fraktkostnader företagen själva ska stå för.

Konsumentverket kommer nu att kontakta samtliga företag med brister och förväntar sig att alla företag rättar sig och ger korrekt information.

Källa: Konsumentverket