Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Aerosvit i konkurs

aerosvit
Foto: Wikimedia

Det ukrainska flygbolaget Aerosvit har försatts i konkurs. Aerosvit flyger bland annat mellan Sverige och Ukraina. Om du har köpt en flygbiljett med Aerosvit som du inte kan använda kan du eventuellt få pengarna tillbaka.

Se över dina alternativ

  • Vilken typ av biljett har du?
  • Är flygresan en del av en paketresa eller har du köpt en vanlig reguljärbiljett?
  • Hur har du betalt för resan, med kreditkort eller kontokort?

Du som köpt en paketresa

Om du har köpt en paketresa och det ingår en flygresa med Aerosvit, ska du kontakta din paketresearrangör. Om din resa avbryts eller ställs in och din researrangör inte erbjuder dig en ersättningsresa eller full återbetalning kan du ansöka om pengar ur arrangörens resegaranti. Detta gäller även om du har köpt en paketreseliknande resa. Ansökan skickar du till Resegarantinämnden. Läs mer om hur du gör din ansökan till höger på sidan.

Du som köpt en reguljärbiljett

Om du bara har köpt en vanlig reguljärflygbiljett gäller inte resegarantilagen för din resa. Har du betalat din biljett med kreditkort, tänk då på att du har möjlighet att få pengarna tillbaka. När du har handlat på kredit kan du, enligt konsumentkreditlagen, rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Vänd dig i första hand direkt till kreditgivaren och framställ dina krav. Om du betalt med ett annat kort men inte på kredit, kan kortföretaget ha egna regler som ger rätt till ersättning. Kontakta kortföretaget och fråga vad som gäller för ditt kort.

Ombokning till andra flygbolag

Enligt Sveriges ambassad i Ukraina hävdar bolaget att drabbade resenärer kan vända sig till Aerosvit för att bokas om till andra resor. Kontaktuppgifter och mer information finns på Sveriges ambassads webbplats.

Källa: Konsumentverket