Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ny dom avslöjar bristande skydd för barn vid näthandel

md
Marknadsdomstolens lokaler på Riddarholmen. Foto: Wikimedia

Enligt Marknadsdomstolen är det tillåtet att låta barn ingå avtal utan att föräldrarna ges möjlighet att samtycka. Marknadsdomstolen går därmed emot KO som menade att det är orimligt att barn kan lockas in i en dyr lek utan att föräldrarna ens informeras.

– Domen innebär att tveksamma affärsmetoder prioriteras på bekostnad av barns och föräldrars trygghet. Skyddet för barn och föräldrar fungerar uppenbarligen inte, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson i en kommentar till domen i Marknadsdomstolen, MD.

Habbo är ett ”virtuellt hotell” på Internet där barn leker med varandra genom Habbo-figurer. Hotellet har rum som användarna kan inreda med virtuella möbler eller adoptera ett virtuellt husdjur. Att registrera sig hos Habbo hotell är gratis, men för att skaffa inredning måste man betala med så kallade Habbomynt, som kan köpas för riktiga pengar med hjälp av fasta telefoner, mobiltelefoner och olika kort.

För att barn under 18 år ska kunna ingå avtal krävs att föräldrar på något sätt samtycker till köpet. Målet handlade om vilket ansvar Sulake – bolaget bakom Habbo – har att kontrollera att föräldrarna verkligen godkänner barnens köp. Klagomål från upprörda föräldrar visar att barn kan köpa virtuella saker för långt över tusen kronor per månad innan föräldern ens hunnit förstå vad Habbo är för något.

KO menade att Sulake måste ge föräldrar en rimlig chans att på något sätt och vid något tillfälle samtycka till barnens köp. Målet handlade i grund och botten om att pröva bolagets behov av snabba affärer mot barnfamiljers trygghet och föräldrars rätt till kontroll över vad deras barn gör på nätet.

MD slår fast att föräldrars samtycke krävs för att barns avtal ska bli gällande. MD konstaterar också att barn köper saker på Habbo utan föräldrars samtycke. MD anser ändå att detta inte strider mot lag eller god sed. Enligt domstolen saknar det betydelse att Sulake inte kontrollerar att föräldrar är informerade om barnens köp. Att Sulake dessutom har gjort det väldigt svårt för föräldrar att i efterhand godkänna köpen kommenterar inte MD.

KO vann heller ingen framgång i sitt andra yrkande som handlade om att avtalet som barnen ingår på Habbo – fyra sidor tätskriven text med många svåra ord – är alldeles för omfattande och alltför komplicerat för barn att förstå. Här ansåg MD att det visserligen är ett komplicerat avtal, men att det inte strider mot några regler ha sådana avtal med barn.

Källa: Konsumentverket