Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

FORD inkluderar europa i sin elbilsplan: Fem modeller ska landseras till 2013

  • Som en del av sin globala elbilsplan kommer Ford att presentera fem helt elektriska modeller och hybridmodeller i Europa till 2013
  • Starten blir lanseringen 2011 av nollutsläppsmodellen Ford Transit Connect Electric, följd av Focus Electric 2012
  • 2013 följer två nya hybridmodeller (bensin/el) och en plug-in-hybridmodell
  • Samarbete med regeringar och partner i Europa-baserade försöksverksamheter ger ovärderliga erfarenheter som hjälper Ford att lansera helt eldrivna fordon

Genève, 2 mars 2010 – Ford Motor Company bekräftar i dag att man utökar sin globala plan för elbilar till att omfatta Europa med fem helt elektriska bilar eller hybridbilar (bensin/el). Det handlar om fordon i storleksklasserna C-, CD- och lätta transportbilar som ska presenteras för de europeiska kunderna till 2013.

Närmare bestämt kommer Ford att lansera två helt batteridrivna nollutsläppsbilar, inklusive den lätta transportbilen Transit Connect Electric 2011, följd av Ford Focus Electric 2012. Tre andra bilar – två nästa generationens hybridbilar (bensin/el) och en plug-in-hybrid – presenteras 2013.

Fords globala strategi för övergång till eldrift kommer att resultera i en serie eldrivna bilar på en rad olika marknader. Strategin baseras på företagets övergripande satsning på att erbjuda bredast möjliga utbud av tekniska lösningar – i stället för en enda bil eller teknik – för att förbättra bränsleekonomin och sänka koldioxidutsläppen för kunder över hela världen.

”Vi inser att det inte fungerar med en enda teknik för alla kunder”, säger Derrick Kuzak, vice VD för global produktutveckling hos Ford. ”Vår strategi och våra planer för övergång till eldrift inbegriper hybrider, plug-in-hybrider och batteridrivna elbilar för att vi på bästa sätt ska kunna tillfredsställa kundernas behov. Att utnyttja våra globala plattformar är också en central del i den strategin, och det gör att vi kan bygga vidare på vår gedigna produktuppsättning på ett både kundanpassat och prisvärt sätt.”

Nu ökar Ford takten i sin globala produktvision för att se till att alla de företagets fordon som konkurrerar inom de globala segmenten blir vanliga i Europa, Nordamerika och Asien. De effektivitetsvinster som detta leder till kommer att göra det möjligt att utveckla en global uppsättning med miljövänliga transportlösningar, baserade på hybridelektriska, plug-in-hybridelektriska och helt eldrivna fordon.

”Målet är att erbjuda kunderna betydande bränsleekonomiska förbättringar och sänkta koldioxidutsläpp på ett sätt som tillfredsställer deras funktionsmässiga behov, utan att vi för den skull gör avkall på körupplevelsen”, säger John Fleming, koncernchef och VD för Ford Europa.

”Intresset för eldrivna bilar ökar hela tiden hos de europeiska kunderna. Vårt svar på det är att ytterligare öka våra ansträngningar för att få fram sådana modeller på marknaden jämsides med vår senaste generation av bränsleeffektiva bensin- och dieseldrivna modeller”, tillägger Fleming. ”Det visar återigen hur den globala produktvisionen ’ONE Ford’ omvandlar vår verksamhet. De europeiska kunderna kommer inte att behöva vänta länge innan de kan välja bland en rad olika eldrivna fordon från Ford.”

Nollutsläpp

De första modellerna som lanseras i Europa blir helt elektriska nollutsläppsversioner av två viktiga modeller i Fords globala produktutbud.

Focus Electric baseras på nästa generations Focus-modell, och den är en av minst tio bilar som ska utvecklas med utgångspunkt i företagets nya, globala C-bilsplattform. Focus Electric introduceras i USA och Kanada 2011, och därefter i Europa 2012.

Ford Transit Connect Electric är en helt eldriven nollutsläppsversion av den prisbelönta lätta transportbilen Transit Connect. Den börjar säljas i Nordamerika senare i år. Ford räknar med att Transit Connect Electric ska bli tillgänglig för de europeiska kunderna med början 2011.

Framtida hybridmodeller

Ford har stor erfarenhet av den nordamerikanska marknaden med sina hybridfordon (bensin/el). Företaget avser även att utöka sin närvaro i Europa med två helt nya nästa generationens hybridpersonbilar, baserade på globala plattformar, som ska komma 2013.

Dessutom kommer kunderna i Europa att kunna välja en plug-in-hybridmodell som också den kommer 2013.

”Tack vare de globala stordriftsfördelar som satsningen ’ONE Ford’ innebär, kan vi nu gå in för att leverera de modellerna till kunderna i Europa. Det är desto mer glädjande som efterfrågan på hybridbilar hela tiden växer”, tillägger John Fleming.

Prototypförsök i Europa

Fords produktutvecklingsgrupp deltar i två speciella europeiska försöksverksamheter med att visa hur tekniken fungerar under realistiska körförhållanden. Syftet är att ge erfarenheter som bidrar till ytterligare utveckling av Focus Electric och Transit Connect Electric för marknadsacceptans i Europa.

I Storbritannien förbereder sig ett konsortium med Ford, Scottish and Southern Energy (SSE) och Strathclyde University på att senare i år köra en fordonspark med nollutsläppsmodeller av Ford Focus batteribilsprototyper. De bygger på den Focus-modell som för närvarande säljs i Europa, och de innehåller element av den teknik som håller på att utvecklas för den nya Focus Electric.

Bilarna kommer att användas för utvärdering av både SSE och ett antal företags- och privatkunder i Hillingdon, Middlesex, från mitten av 2010.

De här nya, England-baserade BEV-demonstrationsfordonen utvecklas delvis med offentliga medel från den brittiska regeringens teknikstrategiråd (Technology Strategy Board, TSB), som främjar innovativa branschledda projekt för att minska koldioxidutsläppen. BEV-forskningsprogrammet syftar till att testa teknikens lämplighet och att få mer kunskaper om kundernas beteendemönster när det gäller uppladdning.

I Tyskland har Ford nyligen tillkännagivit sitt deltagande i projektet colognE-mobil. Det handlar om att utforska hur eldrivna fordon kommer att påverka tätortsluften, trafiksäkerheten och infrastrukturen för tillhandahållande av el. Därefter kommer forskarna att räkna upp resultaten för att på så vis se vilka fördelar en eldriven framtid kan innebära för städerna i Tyskland.

Ford är en av fyra partner i detta projekt och kommer att tillhandahålla en tidig fordonspark med nästa generations Focus Electric mot slutet av 2011.

De andra partnerna är kraftbolaget RheinEnergie AG, staden Köln och universitetet i Duisburg-Essen. Projektet colognE-mobil finansieras delvis av den tyska regeringen och samordnas av delstaten Nordrhein-Westfalen.

”De här insatserna innebär en revolution för både kraftbolaget och bilindustrin”, säger Fleming. ”Samarbete över sektorsgränserna är nödvändigt för att vi ska få fram kundorienterade produkter med rätt värde samtidigt som infrastrukturen anpassas. Vi måste arbeta och lära oss tillsammans, och vi på Ford är väldigt glada över att delta i de här viktiga försöken.”

En rad olika tekniker

Ford Motor Company har förbundit sig att erbjuda kunderna prisvärd miljöteknik i de bilar de vill ha och som de värdesätter.

För att kunna göra det presenterar Ford en rad olika miljötekniker, inklusive eldrivna fordon, som leder till bränsleeffektivare modeller med utsläpp av färre växthusgaser utan att för den skull göra avkall på säkerhet, kupéutrymme eller prestanda.

”Ford är inriktad på lösningar som når inte bara hundratals eller tusentals bilar utan miljoner fordon – därför att det är på det viset som Ford verkligen kan göra skillnad”, säger Derrick Kuzak.

I framstegen på kortare och längre sikt ingår den globala motorfamiljen Ford EcoBoost med turboladdning och direktinsprutning, Fords europeiska ECOnetic-tekniker med låga koldioxidutsläpp samt växellådor såsom Ford PowerShift.

Dessutom utvecklar Ford ett antal andra miljöinriktade funktioner, inklusive avancerad elservostyrning, lägre vikt och förbättrad aerodynamik och biobränslebilar, hybrider och plug-in-hybrider.

”Elbilar är ett viktigt steg när det gäller att utnyttja Fords globala resurser och kunskaper på ett effektivt sätt för att erbjuda kunderna prisvärda och bränsleeffektiva tekniker”, säger Fleming. ”I synnerhet våra försök i Storbritannien och Tyskland kommer att ge oss värdefulla erfarenheter och kunskaper om hur företag och privatpersoner använder de här nischade modellerna till vardags. På så sätt kommer vi att kunna se till att de fem modeller som vi lanserar är utvecklade för att uppfylla deras förväntningar.”