Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Inspiration från 60-talet och textil från förr och nu

Foto: Wikimedia

På vårens Formex, 20-23 januari 2011, bjuder WIS Design besökarna till ett ombonat vardagsrum à la 60-tal. På mässans visas också en utställning med hantverk från Skansen som inspirerat till nytillverkade produkter – Skansenkollektionen från Ekelund, Linneväveriet i Horred.

Lisa Widén och Anna Irinarchos i WIS Design skapar Formex Coffee Corner – ett mysigt och ombonat vardag¬srum, där besökarna kan koppla av och dricka en kopp kaffe.

– Inspirationen är hämtad från 60-talets ombonade vardagsrum där hela familjen slog sig ned framför TV:n och där man satt i soffan såväl som låg på ryamat¬tan.
Vårt vardagsrum är dock mer stiliserat och också inspirerat av scenografi och kulissbyggen, berättar WIS Design.

WIS Design är en designstudio som jobbar med produkt- och inredningsdesign. Deras filosofi är att skapa visdom och poesi i föremål som människor omger sig med varje dag.

Skansen och Ekelund Linneväveri i Horred arrangerar gemensamt en utställning som består av ett axplock av Skansens samlade föremål och textilier; fantastiska hantverk från olika tidsepoker, som exponeras sida vid sida med nytillverkade textila produkter från Ekelunds. För första gången presenteras en unik kollektion moderna textiler med 120-åriga Skansen som avsändare.

Det unika samarbetet började när Ekelunds fick frågan om ett samarbete där Skansens många bevarade föremål och skatter skulle kunna vara en källa till inspiration för att ta fram textila produkter utifrån de historiska värden som är Skansens signum. Efter ett gediget arbete under 2010 med produktutveckling av de historiska förlagorna till produktion av nya handdukar, löpare, dukar med mera, i helt nya tekniker och till ett moderniserat formspråk, finns nu en Skansenkollektion som lanseras på mässan.
– Det har varit en fantastisk resa som vi har gjort här bland all skiftande arkitektur, handelshistoria, dräkter och textilt hantverk, och framförallt att vi också så tydligt känt närvaron av den omsorg och kärlek som gett upphov till allt detta som är bevarat på Skansen, säger Britt-Marie Henriksson, design manager på Ekelunds.

– Samarbetet med Ekelunds linneväveri gör att Skansen öppnas upp mot omvärlden på ett nytt sätt, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Det handlar om att skapa en ny kanal och resurs för vår tids museum, där varumärket och samarbetet med näringslivet blir en del av det arbetet.

Källa: Stockholmsmässan