Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Tillfredsställande svarstider på e-handlarnas hemsidor under julen men dålig beredskap för mellandagsrusch

Foto: Wikimedia

E-handeln slår nya rekord varje jul och denna jul var inget undantag. Kundtillströmningen är mycket större än under resten av året. Det är av vikt att ehandelsföretagen klarar att betjäna kunderna och att deras sajter inte går ner eller blir för långsamma under stora besökstryck.

Apica, ett svenskt IT-företag som testar, analyserar, övervakar och förbättrar webbprestanda hos företag och organisationer, har testat och utvärderat hemsidorna för ett antal ledande svenska ehandelsföretag under den gångna julhandeln. Resultatet visar en överraskande stor spridning i svarstiderna mellan olika ehandelsbolag men också en stabilitet och goda svarstider för de flesta.

I genomsnitt tog det 3,6 sekunder för en besökare till ehandelssajterna att ”komma in i butiken”, att ladda ned startsidan, under julveckan (19–25 december). Snabbast och jämnast var elektronikföretaget Dustin och ebokhandeln Ad-libris, som var de enda sajterna som svarade efter mindre än två sekunder (1,8 respektive 1,7 sekunder).

Långsammast sett över hela perioden var klädföretaget Haléns med en svarstid på över 6,6 sekunder i genomsnitt. Haléns låg också helt nere under några timmar i mellandagarna (den 29 december).

Klädföretaget Bubbleroom var den sajt som hade ojämnast tider: genomsnittet var acceptabla 3,3 sekunder men vissa tidpunkter tog det mer än en minut att ladda sidan.

Ingen beredskap för mellandagsrea

Värt att notera är att flera av sajterna hade långa svarstider den 25 december, d v s dagen efter jul. ”Rea på internet” är en ny trend som ehandelsföretagen uppenbarligen inte var beredda på. I särklass störst belastningsproblem hade då elektronikföretaget Netonnet som periodvis hade väldigt långa svarstider den 25 och 26 december då sajten var långsam

p g a besöksrekord.

–      Svarstiderna är för långa under ”peak” last. Maxmalt tre sekunder bör svarstiden vara även under hög belastning. Det är ju då man vinner eller förlorar kunder till konkurrenterna. Är sajten för långsam kommer användaren att söka efter motsvarande produkt på en annan sajt. Extra tragiskt är det ju om man betalar för dyr TV-reklam för att driva trafik till sajten, säger Sven Hammar, VD, Apica.

–      De långa svarstiderna under toppbelastning beror på att ehandelsföretagen nu faktiskt får de riktiga stora besökstoppar som man bara förut kunde drömma om. Oftast finns det inte något alternativ om lasten överstiger förmågan. Om detta sker, även under om så bara under en kort tid, så skapas lätt en snöboll av otåliga användare som hamrar på ”reload, F5” och likt en lavin tvingar ned en sajt som inte förmår att stegvis beta av lasten.

Noterbart är även att många sidor är ganska stora, ofta över 1 Mbyte i storlek. Den största var 3,7 MB och den minsta 440 KB. Dustin och Ad-libris, alltså de snabbaste sajterna, har relativt små hemsidor: under 800 KB. Laddtiderna för rena bilder är ofta mer än 50 procent av den totala tiden för alla objekt på sidan. De sajter som har tajta sidor och effektiva lösningar för att accelerera bildobjekt har en naturlig fördel gentemot de övriga.

–      Allt annat lika är det förstås önskvärt med korta svarstider eftersom internetvana och otåliga människor lätt lämnar en hemsida om den tar för lång tid att ladda ned, avslutar Sven Hammar.

En komplett förteckning över de genomsnittliga svarstidernaoch fler grafer finns på vår hemsida.

Företaget har kontor/testcenter i Solna utanför Stockholm, cirka 60 mätpunkter i Norden, Europa och USA, samt lastkapacitet på mer än 10 GB/s syntetisk internettrafik från sex lastcentra i USA, England och Sverige.

Källa: Apica