Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Statskontoret ser över myndigheters samverkan för service

Regeringen har idag beslutat att ge Statskontoret i uppdrag att ta fram ett underlag om medborgares och företags behov av myndighetssamverkande service och hur det behovet uppfylls idag. Uppdraget ska ligga till grund för att bedöma vilka krav regeringen ska kunna ställa på den service som myndigheterna ger, till exempel vad gäller tillgänglighet.

– Utgångspunkten för myndigheternas service ska vara medborgares och företags behov. För att nå detta har ett antal myndigheter inlett ett samarbete som kommit långt. Det är dock inte självklart att den frivilliga samverkan är en tillräckligt säker grund att stå på. Regeringen behöver ta ställning till om man ska ställa tydligare krav på myndigheterna, och det här uppdraget ska ge oss underlag för ett sådant ställningstagande, säger civilminister Stefan Attefall.

I regeringens förvaltningspolitiska proposition slås fast att ett långsiktigt mål är att statlig service tillhandahålls via gemensamma servicekontor och andra gemensamma kontaktpunkter. Utvecklingen av myndigheternas service bör följas upp på ett samlat sätt så att regeringen kan göra en helhetsbedömning och vid behov ställa tydligare service- och tillgänglighetskrav på berörda myndigheter.

För att kunna göra en sådan bedömning behövs ett bättre underlag än vad som finns idag. Statskontoret ska därför ta fram ett underlag om medborgares och företags behov av service, och hur den servicen ser ut i dagsläget.

Uppdraget ska rapporteras till regeringen i april 2012.

Källa: Regeringskansliet