Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Sveaskog testar med 100 procent raps i tanken

 

Foto: Wikimedia

I Bergslagen genomför Sveaskog ett försök med förädlad rapsdiesel som drivmedel för skogsmaskiner. Projektet är ett samarbete mellan Sveaskog, OKQ8 och maskinleverantören Ponsse AB. Under testperioden kommer cirka 60 000 liter rapsdiesel (RME) att förbrukas av avverkningsmaskiner och skotare.

– Detta är ett led i vårt arbete att sänka koldioxidutsläppen och minska användning av fossila bränslen. Under projektets gång lär vi oss vad som krävs för att undvika driftstörningar med en så hög andel rapsinblandning. Går det bra kan vi använda rapsdiesel i större skala redan nästa år, säger Lennart Hult, teknikansvarig på Sveaskog.

Det aktuella projektet i Bergslagen involverar fyra skogsmaskiner och fasas ut under oktober. En faktor att ta hänsyn till är nämligen köldgrader. När temperaturen sjunker under tio minusgrader kan bränslet bli trögflytande och orsaka driftsstörningar.

– Vi startade projektet i juli med en noggrann rengöring av tankarna i både depåvagnar och maskiner. Vi har minskat oljebytesintervallet i motorerna till cirka en tredjedel av det normala. Bränsleförbrukningen har bara ökat marginellt, säger Lennart Hult.

– Skogsmaskinerna har varit igång på raps under några veckor. Än så länge har vi inte haft några driftstörningar förutom på motorvärmarfunktionen. Det kommer vi att lösa med en liten extratank med vanlig diesel, avslutar Lennart Hult.

Fakta: Rapsdiesel (DME):
RME betyder rapsmetylester och framställs genom förädling av rapsolja. RME kallas även rapsdiesel eller biodiesel. Den vanligaste inblandningen i diesel är i Sverige fem procent.

Källa: Cisionwire