Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

120-åriga Fazer i täten i varumärkesundersökning i Finland

Foto: Wikimedia

Fazer Blå behöll sin position som Finlands mest uppskattade varumärke i den årliga varumärkesundersökningen Brändien arvostus som tidskriften Markkinointi&Mainonta och Taloustutkimus genomför. Fazer tog igen andraplatsen. I undersökningen granskades finländarnas uppfattning om 1 100 varumärken.

”Vi ser det inte som en självklarhet att vi håller oss i täten. Varje år väntar vi med spänning på om vårt varumärke och vår verksamhet motsvarar konsumenternas förändrade och nya förväntningar. Dubbelvinsten är ett bevis på att det 120-åriga företaget inte har stelnat. Vi har vågat förnya oss samtidigt som vi har bevarat våra traditioner”, säger Fazers kommunikationsdirektör Ulrika Romantschuk.

Fazer Blå är bolagets blåa hjärta, som kom ut på marknaden år 1922. Det snart 90-åriga varumärket har från första början kännetecknats av sin blåa färg och Karl Fazers namnteckning. Fazer Blå kom till i samband med en väntjänst: Karl Fazers son Sven Fazer fick det schweiziska receptet i gåva av en engelsk affärsbekant som tack för att ha hjälpt hans svärson, som hade en ögonsjukdom. Ännu i dag grundar sig chokladtillverkningen på detta recept.

”Vi har varumärken, som har byggts upp under decennier, till låns från tidigare generationer och ger dem tillbaka till kommande. Vi anser att våra varumärkens framgång i dag beror på hur vi lyckas motsvara konsumenternas förväntningar på kvalitet, smakupplevelser och ansvar. Med vårt breda produkt- och serviceutbud vill vi vara en del av finländarnas dagliga välbefinnande”, säger Romantschuk.

Källa: Cisionwire