Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Jämförelser sporrar till bättre gymnasieutbildning

Schillerska gymnasiet i Göteborg Foto: Wikimedia

I Nacka och Täby fullföljer 80 procent av eleverna gymnasie­utbildningen inom tre år. Det är bäst resultat i Stockholms län. Genomsnittet för riket är 77 procent. Det visar rapporten Öppna jämförelser – gymnasieskola 2011, som för fjärde året i rad jämför kommunernas resultat.

I flera av landets kommuner har elever, lärare och skolledningar lyckats höja resultaten i gymnasieskolan genom ett långsiktigt arbete, två exempel på detta är Arjeplog i Norrbotten och Örkelljunga i Skåne.

– Det kan bli stora förändringar från år till år inom små kommuner. Vi ser ändå en poäng med att lyfta Arjeplog som ett exempel på en kommun som genom långsiktiga satsningar höjt resultatet. Just det är syftet med våra jämförelser, säger Håkan Sörman, vd för Sveriges Kommuner och Landsting.

Arjeplog är en av ”årets raketer” inom tre av rapportens tio områden, bland annat har andelen elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom tre år ökat med 32 procentenheter. Bakom ökningen ligger en målmedveten satsning där studie- och yrkesvägledningen har utvecklats, redan från grundskolan. Dessutom har man ökat samarbetet mellan gymnasieskolan, arbetslivet och högskolan.

Under de senaste fyra åren har elevernas resultat varit relativt stabila på nationell nivå, både vad gäller hur stor andel av eleverna som klarar gymnasieskolan och deras genomsnittliga betygspoäng. Flera kommuner har också stadigt lyckats förbättra sina resultat inom de olika områdena.

– Alla kommuner kan förbättra sig, även de som ligger i toppen, år efter år. För att lyckas krävs vilja, uthållighet och ett intresse att lära av andra. En framgångsrik väg för några kommuner har dels varit att stärka relationerna mellan lärare och elever och att utveckla ledarskapet, dels särskilda insatser för de elever som riskerat betyget IG i något ämne, säger Håkan Sörman.

Med anledning av att alltför många elever hoppar av sina gymnasiestudier i förtid, så kommer SKL att ta fram en särskild rapport våren 2012 om gymnasieavbrott.

Fakta

I Öppna jämförelser – Gymnasieskola 2011 analyseras gymnasieskolans utveckling med hjälp av tolv indikatorer. Tio av indikatorerna beskriver elevernas resultat inom områdena slutbetyg, arbete och högre studier samt demokrati. För varje indikator listas de tio kommuner som nått bäst resultat. Utöver resultatindikatorerna redovisas två resursindikatorer som beskriver kommuners kostnader för gymnasieskolan.

Rapporten utgår från ett hemkommunperspektiv. Det innebär att statistiken visar resultaten och kostnaderna för respektive kommuns folkbokförda elever, oavsett om dessa gått i kommunens egen gymnasieskola, i en annan kommuns gymnasieskola eller i en fristående gymnasieskola. Uppgifter om enskilda skolor och program går att hitta i SKL:s databas Jämför gymnasieskola.

De största förändringarna sker ofta i mindre kommuner, där elevunderlaget är litet och även små förändringar därför kan få ett stort genomslag.

Källa: Sveriges Kommuner och Landsting