Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ny studie: Bostad viktigare än mode bland unga bloggare

Foto: Wikimedia

Bostadsbristen bland unga gör stora avtryck i de sociala medierna. Av 30 miljoner genomsökta blogginlägg handlade 2,5 miljoner om boende, att jämföra med 1,5 miljoner som handlade om mode och shopping. Det visar en ny rapport från SABO, Sveriges allmännyttiga bostadsföretag.

Bransch- och intresseorganisationen SABO har låtit Kairos Future finkamma 30 miljoner blogginlägg publicerade under en 18-månadersperiod. Blogganalysen visar bland annat på skillnader i hur unga söker bostad. 38 procent av de tonåriga bloggarna och 29 procent av studenterna bloggar om bostadskön i samband med att de skriver om boende, att flytta, och att söka lägenhet. De som har jobb använder däremot sitt kontaktnät – hela 42 procent av de yrkesverksamma bloggarna gör det.

När studenterna bloggar på temat boendeformer handlar 46 procent av inläggen om boende i andrahand, en marknad som är långt ifrån perfekt.

– En genomgång av annonserna på Blocket visar hur fastighetsägare ställer mycket specifika krav; Hyresgästen ska helst vara en kvinna eller ett par utan barn, med fast inkomst, rök- och djurfri och 25 år eller äldre, säger Therese Berg, SABO.

Blogginläggen ger också en bild av ungas drömmar, där ett fint boende kommer före både pengar, utlandsvistelse och kändisskap. När unga rankar vad som är viktigast med boendet, hamnar ett centralt läge eller närhet till skola/jobb före hög standard. Men de som bor på orter med bostadsbrist vågar knappt drömma om en bostad alls. På sin höjd önskar de ett bra läge, ett okej kontrakt – eller helt enkelt bara tak över huvudet.

Källa: Sabo