Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Nyårsnattens baksida– Mer än dubbelt så många samtal till nödnumret 112

Foto: Wikimedia

Nyårsfirandets baksida, där många råkar illa ut, blir tydlig hos SOS Alarm. Det är mer än dubbelt så många samtal till nödnumret 112 under nyårsnatten. I vissa län är det upp till fyra gånger fler samtal än en vanlig fredagsnatt.

När det nya året ska firas in är det hårt tryck på nödnumret 112. Förra året tog SOS Alarm emot 7 966 samtal mellan kl. 20.00-04.00. Det är 4 800 fler 112-samtal än en vanlig fredag/lördagsnatt.

–          Nyårsnatten är den natt på året då vi har flest samtal på kortast tid. Efter tolvslaget rör det sig om närmare 1 800 samtal i timmen och mycket talar för att det kommer se likadant ut i år. Vi har utökad beredskap och kommer göra vårt yttersta för att ta emot alla samtal så snabbt som möjligt och skicka hjälp så fort som tillgängligheten på resurser medger, säger Johan Hedensiö, vd på SOS Alarm.

På riksnivå är det i snitt 2,5 gånger fler 112-samtal mellan kl. 20.00-04.00 en nyårsnatt jämfört med en vanlig fredagsnatt. I Stockholms län rör det sig om 2,1 gånger fler samtal och i Dalarna är det fyra gånger fler samtal. Se siffrorna för samtliga län på nästa sida.

–          Tyvärr rör det sig om många nödsituationer som inträffar helt i onödan. Många olyckor och skador kan helt undvikas om man bara är försiktig med alkohol, smällare och raketer. Ofta underskattar man risken med kylan i kombination med alkohol och alltför tunna kläder, säger Johan Hedensiö.

För mer information, kontakta: Anders Klarström, presstalesman, 070-598 38 56

Om nödnumret 112 och SOS Alarm
SOS Alarm ansvarar för nödnumret 112 som har en stor betydelse för den vardagliga tryggheten för alla invånare i Sverige. Genom ett enda samtal når man samhällets alla hjälpresurser. Årligen tar SOS-operatörerna emot ca 3,5 miljoner 112-samtal vid landets 18 SOS-centraler.

SOS Alarm har på uppdrag av staten ansvar för nödnumret 112 inom Sverige. SOS Alarm är också en resurs i samhällets krisberedskap. Uppdraget innebär samarbete med sjö-, flyg- och fjällräddningen samt med polisen. För landstingens räkning utförs uppdrag inom ambulansalarmering och ambulansdirigering. Kommunerna anlitar SOS Alarm för alarmering av kommunal räddningstjänst.

Antal 112-samtal nyår jämfört med vanlig fredag län för län

Län Nyårsafton
2010-12-31
kl. 20-00
”Vanlig fredag”
kl. 20-00

Nyårsnatten
2011-01-01
kl. 00-04
”Vanlig fredagsnatt”
kl. 00-04

Stockholms län 554 443 1 090 338
Uppsala län 73 51 183 33
Sörmlands län 78 51 140 38
Östergötlands län 137 82 235 56
Jönköpings län 90 92 181 45
Kronobergs län 38 35 83 17
Kalmar län 65 29 115 32
Gotlands län 11 22 27 4
Västerbottens län 88 57 139 58
Blekinge län 41 33 62 15
Skåne län 317 203 648 202
Hallands län 58 51 135 30
Västra Götalands län 425 268 909 204
Norrbottens län 76 56 202 46
Värmlands län 102 39 160 32
Örebro län 106 56 163 50
Västmanlands län 85 55 177 57
Dalarnas län 82 25 148 33
Gävleborgs län 86 31 229 49
Västernorrlands län 72 38 134 46
Jämtlands län 53 34 169 30
Hela Sverige 2 637 1 751 5 329 1 415

Fotnot: Nyårsafton 2010 var en fredag, därav jämförelsen med en annan fredag.


Missbruk av nödnumret – ett hot mot de hjälpsökandes trygghet
Nyårsnatten är dessvärre även den dag på året då flest missbrukar nödnumret 112. Några av de tydliga fall av missbruk som utspelat sig under nyårsnatten genom åren är:

  • En man ringer 112 och berättar att han blivit utslängd från krogen av vakterna. Nu vill han ha hjälp av polisen att komma in igen.
  • En man lyckas inte få tag i någon taxi och ringer 112 och frågar om det är någon ambulans som är på väg åt hans håll som han kan få åka med hem.
  • En yngre man ringer 112 och vill att polisen ska komma till en hamburgerrestaurang i city, då de har börjat ta 3 kr betalt för vattnet.
  • En kvinna ringer 112 och berättar att hon inte fick något kvitto när hon tog ut pengar i en bankomat. Operatören frågar om det är någon där som behöver polis, ambulans eller brandkår. Nej, säger kvinnan, hon vill bara ha ut sitt kvitto.

Ovanstående exempel kommer från SOS Alarms operatörer. Och även om det såhär i efterhand kan tyckas ha ett visst humoristiskt värde, är det viktigt att komma ihåg att dessa samtal har tagit värdefull tid i anspråk. Tid som istället hade kunnat användas till att rädda liv.

Källa: SOS Alarm