Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Indien kokar – kaffe!

Te byts ut mot kaffe i Indien. Foto: Manmeet Singh
Te byts ut mot kaffe i Indien. Foto: Manmeet Singh

Kaffet börjar ta plats i den forna brittiska tekolonin Indien.

 

I syfte att marknadsföra kaffekulturen och kaffekonsumtion organiserades i veckan en tre dagar lång kaffefestival i Indiens huvudstad New Dehli. Te är ju traditionellt sett drycken för indierna men kaffekulturen kommer starkt bland de yngre.  

 

Nuförtiden återfinns nästan alla stora kaffemärken, både inhemska och internationella, på campus, flygplatser och sjukhus.

 

Mot bakgrund av den kaffekulturens starka framväxt de senaste åren utnyttjade kafferepresentanterna festivalen till att brygga ytterligare marknadsframgångar och utbyta information med branschföreningarna.

 

“Kvalitet och kunskap innebär ändå behov att förespråka och introducera det välbryggda och välsmakande till konsumenterna”, uppgav David Veal, VD för Europas Specialkaffeförening.

 

Bland varumärkena på plats återfanns bland annat Lavazza, Costa Coffee, Gloria Jean’s Coffe och Starbucks.

 

Författare: Manmeet Singh