Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ingen digitalradio utan väsentligt lägre koncessionsavgifter för privatradion

Att public service kommittén vill få fart på övergången från FM radio till digitalradio är inte en dag för tidigt. Det är en helt riktig slutsats att en sådan övergång är kostsam och behöver ett stöd från regering och riksdag. Utredningen föreslår att SR ska få ett resurstillskott men vill också att det övervägs om den kommersiella radion ska få sänkta koncessionsavgifter, för att kunna bekosta en digitalradiosatsning.

För det första är en sänkning av koncessionsavgifterna helt nödvändig om den kommersiella radion ska kunna göra en digitalradiosatsning. För det andra så har utredaren Martin Holmgren lagt fram det förslaget tidigare utan att ha fått regering och riksdag med sig. Vi är överens med SR om att det är orealistiskt att tro på en digitalradiosatsning utan resurstillskott för både den kommersiella radion och SR.

Det säger Radiobranschen (RAB), som är den kommersiella radions branschorganisation, i en kommentar till Public service-kommitténs betänkande ”Nya villkor för public service” (SOU 2012:59), som presenterades på tisdagen.

RAB välkomnar förslaget om förhandsprövningen av nya tjänster.

Ett förbud mot produktplaceringar, motsvarande dagens förbud att sända reklam, införs i sändningstillstånden för SVT och UR och redovisningskraven för sponsring och andra kommersiella samarbeten ökar. Det välkomnar RAB, men problemet med glidning mot kommersiella format kvarstår.

RAB är mycket kritisk mot att kommittén inte velat tydliggöra public service-uppdraget. Det innebär att det att Public Service i praktiken själva får fortsätta definierat sitt uppdrag. Detta fungerade bra så länge det inte fanns andra aktörer på marknaden. Dagens konkurrenssituation kräver dock att Public Service har ett tydligt definierat uppdrag och avgränsningar.

Det råder ingen tvekan om att statsfinansierad radio och tv behövs och har ett starkt stöd. Men i ett nytt medielandskap måste politikerna ta till sig att det finns gränser för hur kommersiellt inriktade public service kan bli. Ett statsfinansierat SR ska inte konkurrera med den kommersiella radion om reklamkakan eller ha lika kommersiella format som privatradion. Tyvärr föreslår inte public serviceutredningen någon skarpare gräns mellan public service och den kommersiella radion.

Källa: Radiobranschen (RAB).