Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Granskning av säkra tjänster

Från Borlänge 31:a maj 2010 Foto: Wikimedia

 

 

En tjänst som ett företag säljer ska alltid vara säker. Det räcker inte att informera kunderna om att de använder tjänsten ”på egen risk”. Ett företag kan aldrig friskriva sig från sitt ansvar. Med det som utgångspunkt har vi på Konsumentverket inlett ett projekt som ska granska ett antal olika populära men samtidigt riskfyllda tjänster – lekland, dykning, ridsport och glaciärklättring.

Konsumentverket ska granska hur företagare inom branscherna arbetar med säkerhetsfrågor men också se till att företagarnas kunskaper ökar. Under projektets första år kommer vi att titta närmare på lekland och dyktjänster.

Att leka på ett lekland ska vara roligt men tyvärr inträffar allvarliga olyckor. Många av olyckorna kan förebyggas genom systematiskt säkerhetsarbete. Därför driver nu Konsumentverket ett projekt med syftet att förbättra säkerheten på lekland.

Antalet lekland har ökat i Sverige under senare år, något som Konsumentverket ser positivt på eftersom det främjar barns aktivitet. Tyvärr har flera personskador inträffat och även om många av skadorna har varit lindriga har det även skett flera allvarliga olyckor med frakturer och skallskador.

Konsumentverket är tillsynsmyndighet för lekland och driver nu ett projekt med syftet att förbättra säkerheten på leklanden samt uppmärksamma både konsumenter och bransch på vilket ansvar de har. Projektet startade i februari och nu pågår förarbetet som ska resultera i ett informationsmaterial där det framgår vilka krav som ställs på leklandstjänster. Materialet kommer att skickas till leklanden och kommer även att publiceras på Konsumentverkets webbplats. I slutet av året kommer Konsumentverket att genomföra marknadskontroller av leklanden i form av stickprov. Projektet förväntas vara klart under första kvartalet 2012.

Källa: Konsumentverket