Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Rekordmånga besöker Telepriskollen

Foto: Wikimedia

Webbtjänsten Telepriskollen hade 387 044 besök under första halvåret 2009. Det är den bästa halvårssiffran sedan lanseringen 2005.

Totalt hade Telepriskollen 387 044 besök under första halvåret 2009, vilket är 91 procent fler besök än under motsvarande tid förra året. Den bästa månaden var maj med över 100 000 besök – den högsta månadsnoteringen sedan lanseringsåret 2005.

– Besökssiffrorna visar att Telepriskollen är en tjänst som konsumenterna efterfrågar. Telepriskollen är under konstant utveckling där vi tar tillvara både operatörernas och konsumenternas åsikter, säger Anna Boström, tf. enhets­chef på konsument­marknads­avdelningen på PTS.

I dag lanserar PTS en ny version av Telepriskollen som bygger på åsikter från konsumenter och operatörer. I den nya versionen blir det enklare för operatörerna att rapportera in uppgifter om bredbands­produkter, i synnerhet de som är kopplade till stadsnät. Om det är enklare för operatörerna att hålla sina uppgifter uppdaterade får konsumenterna en mer rättvisande information när de är inne i tjänsten och jämför priser.

Telepriskollen är en oberoende webbtjänst som tillhandahålls av kommunikations­myndigheten PTS i samarbete med Konsumentverket. Webbtjänsten hjälper konsumenter att jämföra priser för telefoni och Internet. Operatörerna ansvarar själva för att uppdatera sina prisuppgifter. Priser och villkor kontrolleras av PTS.

Kommunikationsmyndigheten PTS bevakar områdena elektronisk kommunikation och post. Med elektronisk kommunikation avses telefoni, Internet och radio. PTS arbetar för långsiktig konsumentnytta, långsiktigt hållbar konkurrens, effektivt resursutnyttjande och säker kommunikation. Läs mer på www.pts.se.

Källa: PTS